Eki Siukola: Elektroniset jousitukset ovat saaneet ihmiset unohtamaan jousituksen toiminnan perusasiat

KUVA: Janne Huhtala
Eki Siukola

"Jopa moni menestynyt kisakuski hipostelee jousituksen säädöissä ihan väärien asioiden kanssa. Suurin steppi tuloksissa saataisiin aikaan keskittymällä perusasioiden ymmärtämiseen."

 

Eki Siukola on , jos ei nyt tuohtunut, niin ainakin harmissaan siitä, että nykyisten moottoripyörien elektronisten jousitusjärjestelmien suomat mahdollisuudet eivät kohtaa  jousituksen säätäjien ammattitaidon kanssa. 

- Ammattitaito pyörien säätämisessä on vähentynyt koko ajan, toteaa Eki Siukola.

Ammattilainenkin painii perusasioiden parissa

Työkseen Siukola painii Aspar Teamin MotoGP-Ducatien datatietojen ja jousituksen säätöjen kanssa. Pyörästä kerättyjen datatietojen perusteella pyörän ajettavuutta ja kierrosaikaa pyritään parantamaan koko ajan. Siukolan mukaan ratamoottoripyörien nopeimmassa kilpaluokassakaan ratkaisevaa ei ole järjestelmien hienous, vaan tulokset syntyvät ihan muualta.

- Me tehdään töitä ihan maailman huipulla ja maailman huippujen kanssa. Silti meidän työ on pääosin ymmärtää ihan jousituksen perusasioita ja -säätöjä, ja niiden avulla saada pyörään lisää nopeutta. 

Jousituksessa on vain kaksi ongelmaa: etu- ja takajousitus

Esimerkkinä moottoripyörän jousituksen toiminnan ongelmista Siukola ottaa sporttipyörissä yleisen luistonestojärjestelmän.

- Kun luistonestojärjestelmä puuttuu pyörän kulkuun, niin sen aikaansaama moottoritehon lasku siirtää painoa samalla pois takarenkaalta. Vaikka juuri silloin renkaalle tarvittaisiin enemmän painoa paremman pidon saavuttamiseksi.

Toisena esimerkkinä Siukola mainitsee etujousituksen toiminnan mutkaan sisään ajettaessa.

- Preloadilla eli esijännityksellä on ratkaiseva vaikutus siihen, mikä on keulan korkeus ja pyörän asento mutkaan sisään ajettaessa. Jos jarrutetaan suoralla, päästetään jarrusta ja vasta sitten käännetään mutkaan sisään, niin keula ehtii nousta ylös ja pyörän kulkuasento on väärä eikä se edes teoriassa voi kääntyä kunnolla. Kyse on siis myös siitä, että ajotapa pitää sovittaa jousituksen toiminnan mukaiseksi.

Kyse ei ole vain katumotoristien tai aloittelevien ratakuskien ongelmasta. Siukolan mukaan esimerkiksi Valentino Rossin heikkous - tosin lähes ainoa sellainen - on se, että Rossi ei osaa jarruttaa oikein. 

Jousituksen ongelmat kulminoituvat siis kahteen asiaan, sekä etu- että takajousituksen toiminta on pielessä. Siukola ihmettelee, että moni motoristi satsaa puolentoista tuhannen euron iskareihin, mutta sitten niitä säädetään huhupuheiden ja olemattoman ammattitaidon voimalla. Joku saattaa ihmetellä, miksi ”datamies” Siukola puuttuu näin voimakkaasti jousituksen säätöasioihin.

- Työni elektroniikan parissa on mahdotonta, jos jousitus ei toimi halutulla tavalla. Elektroniikka ja jousitus eivät ole toisistaan irrallisia asioita, vaan moottoripyörä toimii yhtenä kokonaisuutena. 

Mitä kokeneempi kuski, sitä vaikeampi myöntää puutteet tietotaidossa

Ongelma kumpuaa Siukolan mukaan siitä, ettei ymmärretä aivan perusasioita siitä miten moottoripyörän jousitus toimii. Mitä kauemmin ja kovempaa motoristi on ajanut, sitä vaikeampaa on palata jousituksen perusasioiden pariin. Tai myöntää, että omassa tietämyksessä on puutteita ja tarvitaan apua. Säädetään vaimennuksen nopeaa puolta pari kliksiä ja parin ratakierroksen jälkeen todetaan että nyt se on parempi. Jos katsottaisiin jousituksen toiminnan datatietoja, niin nähtäisiin ettei se ikinä edes mene sinne nopean vaimennuksen puolelle. 

- Kun muutetaan jotain jousituksen säätöä, niin joskus se saattaa muuttua vähemmän huonoksi mutta väärällä tavalla. Sitten ruvetaan uskomaan tähän ja vähän ajan päästä on säädetty pyörä niin perseelleen, ettei löydetä enää takaisin. 

Siukola kertoo myös yksinkertaisen käytännön esimerkin, miten moni on pilannut jousituksen säädöt omatoimisesti. Asennetaan etuteleskooppiin ”juorurengas” kertomaan, kuinka syvälle jousitus ajossa painuu. Jousitus saattaa olla muuten aivan liian kova, mutta radalla ajetaan yhdessä kohdassa töyssyn tai kanttarin yli niin, että juorurengas siirtyy tässä kohdassa näyttämään, että jousitus pohjaa. Sitten kiristetään jousen esijännitystä, vaikka sitä pitäisi löysätä.

Harvalla on uskallusta sanoa, että ”mä en tiedä”

Paitsi kuljettajia, ongelma koskee Siukolan mukaan myös iskareiden myyjiä.

- Tiedän hyvin harvoja sellaisia iskarin myyjiä, jotka uskaltavat sanoa että mä en tiedä kuinka se pitää säätää. Kukaan ei voi etukäteen tietää oikeita säätöjä silloin, kun pyörässä on mukana elektroniikkaa. Totuuden puhuminen on vaikeaa, jos haluat myydä puolentoista tonnin iskarin.

Myöskään iskareiden säätäjät eivät säästy Siukolan arvostelulta.

- Jos sulle tuodaan iskari säädettäväksi etkä ole nähnyt pyörää etkä kaverin ajavan sillä, niin ainoa mitä voit tehdä on laittaa siihen perussäädöt. 

Sekään ei välttämättä pelasta tilannetta, että säätäjä seuraa ratavarikolla ajoa ja tekee säädöt sen jälkeen.

- Luodaan sen ajamisen perusteella peruskäsitys, mutta kun se on täysin pielessä, niin myös lopputulos on lepikossa. Harvoinhan sä aloitat pyörän säätämistä täysin oikeasta perustasta. Siinä on se ongelma.

Miten ratkaista ongelma?

Mutta mistä sitten pitäisi aloittaa? Tässä vaiheessa Eki Siukola alkaa puhua kilvanajamisesta filosofisemmin.

- Kilpa-ajo on kilpailua ainoastaan itseäsi vastaan. Jos nimittäin haluat kehittyä. Se suoritus ei tule mistään muusta kuin siitä omasta toimintatavasta ja -mallista. Ne pitää hieroa kuntoon, vasta sitten voidaan odottaa tuloksia. Kun olet tehnyt hommaa pitkään ja uskot itseesi, niin on hirveän vaikea ottaa tietoa vastaan. Ja hyväksyä että olet tehnyt jonkin asian aina väärin.

Eki Siukola on pyöritellyt mielessään ideaa, millä ongelma voitaisiin ratkaista, tai ainakin pienentää sitä. Suunnitelmissa on aluksi pilottiluonteisesti järjestää kurssi alustan säätämiseksi. Ja nimenomaan datatietoja hyödyntämällä. Esimerkiksi AIMin valmistaman pienen loggerin pystyy yhdistämään suoraan pyörän omaan elektroniikkaan. Kun vielä lisätään jousitussensorit, niin kaikki tarvittava tieto on kasassa. 

- Kun mikään muu ei enää auta, niin pitää ottaa faktat käyttöön. Tuolla järjestelmällä saamme käyttöön kaikki tarvittavat tiedot. Pesosen Maran porukan kanssa on tarkoitus kokeilla tällaista. Nähtäisiin paljonko se vaatii aikaa ja työtä, ja samalla hierottaisiin konseptia kuntoon.

Siukolan mukaan datan avulla on helppo näyttää, miten paljon tulokset paranevat. Tosin yksi poikkeuskin ammattilaiselle tulee heti mieleen.

- Eihän sitä kisakuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken. 

    Siukolan tärkein työkalu on kannettava tietokone. Jousituksen säädöt perustuvat datatietojen ymmärtämiseen.
Share |
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab