Europarlamentaarikko Petri Sarvamaa - Moottoripyörien rooli liikenteessä tärkeämpi kuin mikä painoarvo niille EU:ssa annetaan

KUVA: Janne Huhtala

Sarvamaan mukaan moottoripyörät ovat kiinteä osa eurooppalaista liikennettä ja liikennepolitiikkaa. Niillä on myös tärkeä rooli, kun halutaan vähentää päästöjä kaupunkiliikenteessä.

Prätkällä Töihin -päivän lehdistötilaisuudessa puhunut europarlamentaarikko Petri Sarvamaa kertoi puolustavansa moottoripyöräilyä osittain siitä syystä, että hän on aina ollut pienemmän ja heikomman puolella. Kiinnostus moottoripyöriä kohtaan kumpuaa myös siitä, että ne ovat olennainen osa liikennettä ja liikennepolitiikkaa Euroopassa.

Sarvamaan mukaan lista EU:n viime vuosina tekemistä moottoripyöräilyä koskevista päätöksistä on lyhyt.

- EU:ssa ei ole säädetty mitään moottoripyöriin liittyvää vuoden 2014 jälkeen, jolloin tuli tyyppihyväksyntäasetus.

Sarvamaa ei pidä tätä hiljaiseloa moottoripyöräilyn kannalta välttämättä huonona asiana.

- Eipä tule tyhmiä päätöksiäkään, kun EU:lla ei ole aikaa keskittyä näihin prätkäasioihin.

Yleiseurooppalaisia tiemaksuja valmistellaan EU:ssa ja tavoitteena on, että ne saataisiin käytäntöön vuonna 2023. Moottoripyörien kohtalo tienkäyttömaksujen osalta on vielä auki. Nykyinen käytäntö eri maissa on varsin kirjava, joissakin maissa saa ajaa ilmaiseksi ja joissakin ei. Loppupeleissä jäsenmaat saavat Sarvamaan mukaan päättää itsenäisesti tienkäyttömaksuistaan.

Petri Sarvamaa muistutti, että nyt moottoripyöräilyä lähellä olevilla yhdistyksillä ja järjestöillä on etsikkoaika vaikuttaa moottoripyöräilyä koskevaan lainsäädäntöön. Näissä asioissa pitää hänen mukaansa olla hereillä aina etukäteen, sitten kun päätökset ovat tulossa niin ollaan jo puolustusasemissa.

- Kannattaa olla mukana ja läsnä sekä pitää yhteyksiä päätöksentekijöihin, sellaista se EU:n edunvalvonta on. Tekstit ja lainsäädäntö on kauhean monimutkaisia, mutta loppujen lopuksi me ollaan siellä sitä varten että esimerkiksi moottoripyöräilyä koskevissa asioissa neuvotellaan millä ehdoilla ja miten Suomessa lajia jatkossa harrastetaan, valottaa Sarvamaa EU-päätöksentekoa.

Sarvamaan mukaan kaikessa EU-lainsäädännössä on ideana saada synergiaa asioihin, ja se työ on tällä hetkellä pahasti kesken. Liikennepolitiikassa on kultaisia ohjenauhoja, ja tärkeässä roolissa ovat komission virkamiehet. 

- Ympäristö ja turvallisuus ovat aina tärkeimmillä sijoilla ja kolmantena tulee talous, mutta se on vaikeammin määriteltävä asia. 

Edellä olevaan vedoten Sarvamaa toteaa Suomessa tehdyn Helsinki Mobility Testin - jossa kaksipyöräiset osoittautuivat ruuhkaliikenteessä järkevimmiksi kulkuneuvoiksi - tulosten olevan sellainen selkokielinen viesti, jota Brysseliin tulee viedä, kun halutaan edistää moottoripyöräilyn asemaa liikennepolitiikassa.

Share |
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab