Imatran katurataan tulossa parannuksia

KUVA: Janne Huhtala
Jani Front (vas), Jouni Tiitta, Juha Suikkari, Imatran Moottorikerhon pj. Sami Backman ja Imatranajon kilpailunjohtaja Kai Pasanen käyvät läpi Imatranajon turvallisuusasioita.

Imatran katuratakisa ajetaan vajaan parin kuukauden päästä, mutta jo tänään rataa ja sen turvallisuutta käytiin tarkastamassa ensimmäisen kerran.

Imatralla viime vuonna ajettu IRRC-katuratasarjan osakilpailu sujui sekä kilpailullisesti että turvallisuuden kannalta loistavasti. Viime vuoden kokemusten perusteella järjestäjät haluavat kehittää tapahtumaa ja kiinnittää turvallisuusasioihin erityistä huomiota. Suomen Moottoriliiton nimeämä ratatarkastaja Jani Front ja Imatran Moottorikerhon edustajat tapasivat tänään ja suorittivat yhdessä kilpailuradan tämän kauden ensimmäisen turvallisuustarkastuksen. MP Maaiilma oli mukana seuraamassa mitä tarkastus käytännössä tarkoittaa. 

- Kuten kaikissa yleisötapahtumissa, niin Imatrallakin järjestäjien pitää tehdä turvallisuusasiakirja. Siinä sekä ratatarkastuksessa otetaan kantaa kaikkiin tapahtuman turvallisuuteen vaikuttaviin asioihin, sekä kilpailijoiden että yleisön turvallisuuteen, kiteyttää Jani Front.

Imatran Moottorikerholla on tämän vuoden kilpailua varten jo turvallisuusasiakirja tehtynä. Tämän päivän tarkastuksessa huomiota kiinnitettiin lähinnä yleisöalueiden rajoihin, suoja-aitojen sijainteihin, niiden pituuksiin sekä kilpailijoiden ajoreitteihin radan ja varikon välillä. Myös lippupisteiden sijaintia ja lippumiesten turvallisuutta arvioitiin ja hienosäädettiin viime vuodesta. 

Tarkastuksessa mukana oli kilpailijoiden edustajana Imatran Juha Kallio. Kallion kokemus katuratakisoista osoittautui arvokkaaksi, kun radan turva-aitojen sijoittelua ja muita turvallisuutta parantavia ykstyiskohtia käytiin läpi. Kallio esitti havainnollisesti radan eri kohtien vaarapaikkoja mm. viime vuoden kisasta kuvatun onboard-videon avulla. Imatran Moottorikerhon sekä Moottoriliiton edustajat huomioivat tarkasti Kallion kommentit ja pieniä turvallisuutta parantavia muutoksia rataan sovittiin tehtäväksi useita. Katsojalle muutokset eivät juurikaan näy, ehkä näkyvimpänä muutoksena shikaanien sisäänmenoja kavennetaan jotta ajolinjat eivät menisi eri kuljettajilla yhtä paljon ristiin kuin viime vuonna. Myös reunakanttareita madalletaan ja niiden määrää lisätään jonkin verran. 

Tämän päivän ratatarkastus sujui erittäin hyvässä yhteishengessä ja 7.-8. heinäkuuta odotettavissa on viime vuotista näyttävämpi kilpailu sekä kilpailijoille että katsojille.

    KUVA: Janne Huhtala
    Juha Kallio (vas) esittelee ratatarkastaja Jani Frontille turva-alueiden oikeaa sijoittelua.
Share |
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab