Intialaiset iskevät retrobuumiin

royal_1.jpg
Erilaisten retropyörien myynti on viime vuosina kasvanut. Tähän saumaan yrittää iskeä intialainen Royal Enfield. Alkujaan eurooppalainen merkki on jo pitkään toiminut Intiassa.
Royal Enfieldin Bullet Classic on muotoiltu kuten vanhat mallit, vaikka moottorissa sykkii uutta tekniikkaa. Euro3-rajoitusten takia kaasutin on korvattu polttoaineen suihkutuksella.

Monet aikaisempien mallien käsin säädettävät kohteet ovat nykyään automaattisesti säätyviä.

Uutta mallia on testattu eksoottisissa olosuhteissa. Pyörällä on ajettu kestävyystestejä esimerkiksi Himalajan vuoristossa yli viiden kilometrin korkeudessa.

Se parempi pyörämerkki

Intiassa Royal Enfield on niin sanotusti paremman väen merkki.

- Kappalemäärissä mitattuna yli 90 prosenttia pyöristä menee kotimaan markkinoille, kertoo Royaleja maahan-tuovan Moto Italia Importin Kari Kärkkäinen.

-  Imagollisesti merkille on tärkeää myydä pyöriä muun muassa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

- Royal Enfield on Intiassa ehkäpä kaikkein tunnetuin pyörämerkki, vaikka sen markkinaosuus on pieni.

Tehtaissa uutta tekniikkaa

Kari Kärkkäinen on itse käynyt useasti Intiassa. Myös Royalin tehtaat ovat hänelle tuttuja.

- Tulin Royal Enfieldin tehtaalta reilu viikko sitten. Tehtaat ovat nykyään yllättävän siistejä ja nykyaikaisia. Esimerkiksi vanhat käsisorvit on jo korvattu tietokoneohjatuilla sorveilla.

- Tehtaalla käytetään nykyaikaisia metodeja, joilla esimerkiksi seurataan erilaisia eteen tulleita teknisiä ongelmia.

Royal Enfield valmistaa vuodessa 60 000 pyörää. Työntekijöitä on joitakin satoja.

Merkki on perustettu jo vuonna 1893. Merkin valmistus lopetettiin Englannissa vuoteen 1970 mennessä. Vuonna 1955 Royaleja alettiin valmistaa Intiassa.

Royal Enfield 500 Bullet Classic EFI on Suomen ensiesittelyssä MP 09 -pyöränäyttelyssä.





























Tuomas Karhu

Share |
© 2005-2013 MP Maailma | JMS Nordic Oy