Koeajossa uusi KTM 125 Duke

KUVA: Sebas Romero

Edestä se näyttää 1290 Super Duke R:ltä. Mittaristo puolestaan on kuin uusissa isoissa Adventureissa. Olisinpa vasta 16-vuotias, niin moottoripyörän valinta olisi helppoa. 

Nopealla vilkaisulla on vaikea sanoa minkä kokoisesta moottoripyörästä on kysymys. Toki fyysistä kokoeroa malliston suurimpaan 1290 Super Dukeen on, mutta 390 Dukeen ja 690 Dukeen verrattuna ulkonäöt ovat yllättävänkin lähellä toisiaan. Ainakin minulle se olisi 16-vuotiaana ollut tärkeää moottoripyörävalintaa tehdessä.

Vuonna 2011 esitelty 125 Duke kokee nyt ensimmäisen ison uudistuksensa. Ulkonäköä on muokattu selvästi aggressiivisemmaksi ja mallia on luonnollisesti otettu isommista Dukeista. Silmiiinpistävintä on 1290 Super Duken kaksiosaista ajovaloa tarkasti matkiva LED-ajovalo. Myös mittaristossa on vaikutteita isommista malleista, sillä isokokoinen väri-TFT-näyttö pitää sisällään automaattisen värisäädön ja ominaisuuksiltaan se muistuttaa läheisesti esimerkiksi uusien Adventure-mallien mittaristoa. 

Ajoasento on aiempaa väljempi, sillä ohjaustankoa on siirretty enemmän eteenpäin ja polvitilaa tarjoaa se että jalkatapit on sijoitettu melko taakse. Vaihteisto on kevyt toiminnaltaan, mikä on hyvä sillä satapiikissä vaihteita saa kelata ylös ja alas selvästi ahkerammin kuin isoissa moottoripyörissä. Ykkösvaihde riittää vain 40 km/h nopeuteen, kakkosella päästään parhaimmillaan 57 kilometriin tunnissa ja kolmosella punaraja tulee vastaan nopeudessa 75 kilometriä tunnissa. Kun kuutosvaihteella kierroksia on 5000, näyttää nopeusmittari vasta 55 kilometrin nopeuslukemia. Maksimiteho saavutetaan yksisylinterisille moottorille korkealla 10 000 kierroksella. 

Kytkinkahvan vaatima voima on keskitasoa. KTM:n PASC-kytkimessä on myös luistokytkintoiminto: kytkinlevyt kiristyvät tiukemmin toisiaan vasten silloin veto on päällä, ja vastaavasti levyt irrottavat otettaan kun mennään moottorijarrutukselle ja esim. vaihdetaan pienemmälle vaihteelle. 

KTM:llä on ymmärretty hyvin, millä ominaisuuksilla moottoripyöriä 16-vuotiaille myydään. Ulkonäkö on onnistunut, teknisiä yksityiskohtia hiottu riittävästi ja kaikesta huolimatta hintakin saatu pidettyä kurissa. Varmasti yksi kauden 2017 myydyimpiä moottoripyörämalleja Suomessa.

Lisää KTM 125 Dukesta MP Maailman painetussa lehdessä.

 

    KUVA: KTM
Share |
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab