MotoGP-sarjassa kilpailujohtajan rooli muuttuu – rangaistuksia tiukennetaan

KUVA: motogp.com

MotoGP-sarjan Grand Prix –komissio, jossa ovat kansainvälisen moottoriliitto FIM:n, GP-oikeuksien haltija Dornan, valmistajien yhdistys MSMA:n ja talliyhdistys IRTA:n edustajat, on kokouksessaan päättänyt uusista säännöistä. Muun muassa rangaistuksia tiukennetaan.

Rangaistuksien tiukennuksiin on yhtenä syynä viime kauden loppupuolen tapahtumat (Rossi-Márquez), joka vei päähuomion loppukaudella. Nyt rangaistuksista päättää jatkossa kolmihenkinen tuomaristo, jonka jäseninä ovat GP-sarjan kilpailujohtaja Mike Webb ja kaksi FIM:n myöhemmin nimettävää edustajaa.

Jatkossa rangaistuksia ei enää ole päättämässä Dornan edustaja. MotoGP-sarjan rangaistusjärjestelmää mietitään vielä. Myös koko kisaviikonlopun ajan kuljettajien käytös myös velvollisuuksien osalta on tarkastelussa.

GP-komissio määräsi ensikaudella rengaspaineiden sensorit pakollisiksi johtuen kauden ensimmäisessä testissä tapahtuneen pelottavan Loris Basin onnettomuuden renkaan räjähtäessä 290-kilometrin nopeudessa. Tapahtuman lopullista syytä ei ole vielä julkistettu, mutta todennäköisin syy oli matala rengaspaine.

Share |
  • Tämä reitti Zero SR13 -sähkömoottoripyörällä ajettiin yhdellä "tankillisella".
  • Sehän teitä näyttää eniten kiinnostavan: kuinka pitkälle Zerolla pääsee yhdellä latauksella?
  • Yamahan Yard Built -sarjan uusin malli on italialaisen Moto di Ferron tracker-tyylinen "Speed Iron" XV950, jonka pääsuunnittelijana toimi entinen RR-ammattikuljettaja Marco Lugato.
  • Zero-sähkömoottoripyörässä kuljettaja voi valita kolmen eri ajomoodin välillä: sport, eco ja custom. Tärkeintä on siltikin osata kääntää kuljettajan oma...
  • Victoryn tämän kauden suurin uutuus, Octane, saapuu Suomeen jo toukokuun lopulla.
  • Yamaha MT-10 osoittautui juuri niin hauskaksi, kuin 160hv ja lyhyt akseliväli antavat olettaa.
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab