Legendaariselle brittimerkki Nortonille suomalainen maahantuoja

Yli kaksikymmentä vuotta varaosia ja klassikkobrittejä Suomessa myynyt Ky Britti-Helmet on solminut Nortonin kanssa edustussopimuksen. Uudet Commando 961 -mallit esitellään yleisölle MP14-messuilla tammi-helmikuussa 2014.

Legendaarisen merkin monivaiheinen tarina

Norton on eräs moottoripyörämaailman tunnetuimpia merkkejä menneiden vuosikymmenten kilpailumenestyksensä ansiosta. Englantilaisen moottoripyöräteollisuuden jouduttua polvilleen japanilaisten rynnistäessä maailmalle, joutui Nortonin laittamaan lapun luukulle 1970-luvun puolivälin jälkeen.

Tästä alkoi pallottelu kuuluisan tuotemerkin ympärillä. Pahimmillaan merkin oikeudet olivat jakaantuneet viiden eri yhtiön kesken. Uusia tulemisia tapahtui muun muassa wankelmoottoreilla varustetuilla pyörillä, ja sen jälkeen Saksassa valmistettiin 650-kuutioisia Rotax-Nortoneita. Seuraavaksi vuorossa olivat pohjoisamerikkalaiset sijoittajat, jotka saivat aikaan 1500-kuutioisen Nemesis-pyörän prototyypin.

Nyt myytävä Commando 961 -malli on syntynyt Stuart Garnerin johtaessa yhtiötä. Garnerin Commando on monessa suhteessa uskollinen brittiläiselle moottoripyöräperinteelle. Moottori, pakoputkisto ja pyörän yleisilme tuovat mieleen edellisen, 1970-luvulla valmistetun Commandon.

Poikkeaa perinteistä

Paljon on kuitenkin myös muuttunut. Vaikka moottori on perinteisen näköinen rivikakkonen, poikkeaa se brittiperinteestä muun muassa 270 asteen kampiakselinsa, lyhytiskuisuutensa ja hydraulisten venttiilinnostintensa osalta. Sylinteriä kohden on vain kaksi venttiiliä, jotka toimivat työntötangoin. Käynnistys tapahtuu nykyaikaisesti sähköllä, ja polttoaineensyötöstä huolehtii Boschin elektroninen ruisku. Vaihdelaatikko on viisiportainen ja kytkin märkä monilevyinen, hydraulisesti toimiva.

Runko ja moottori sekä niiden yhteenliittämiseen tarvittavat osat ovat tehtaan omaa tuotantoa, samoin etuhaarukan kolmiot ja jarrusatuloiden ankkurikappaleet. Sähkölaitteet, mittarit, pyörät ja muoviosat ovat brittiläistä tuotantoa. Vain jarrut ja jousitus ovat tuontitavaraa.

Englantilaista käsityötä

Nortonit tehdään käsityönä Castle Doningtonissa, Derbyshiren maakunnassa Englannissa. Tällä hetkellä tehtaan tuotanto on vajaat 500 moottoripyörää vuodessa, mutta määrää on tarkoitus nostaa, kun Norton pääsee kunnolla asettumaan uusiin tiloihinsa, 1700-luvun lopulla rakennettuun Donington Halliin, joka on palvellut Britannian puolustusministeriön kaluston säilytystilana ja myöhemmin British Midland Airways -lentoyhtiön päämajana.

Tuotannossa on kolme Commando 961 -mallia. Perusmalli on yksipaikkainen Sport, minkä lisäksi tarjolla ovat SF- ja Café Racer -versiot. Moottori on kaikissa sama. Eroja on muun muassa jousituksessa, varustelussa sekä ulkonäköseikoissa. Kaikki mallit on saatavana tilauksesta myös kaksipaikkaisina.

Legendaarisen Nortonin nykyvalikoimiin kuuluu ainoastaan 40 vuotta sitten ensiesiteltyä klassikkopyörää modernisti mukaileva Commando 961 -malli, joka on tarjolla kolmena eri versiona.

Näytepyörien uskotaan saapuvan Suomeen vuodenvaihteessa. Yhtiön päämaja, jossa pyöriä päässee sopimuksen mukaan katsomaan, sijaitsee Vantaalla, mutta uusien Commandojen markkinointi- ja myyntiosastoa hoitaa yrityksen perustaja Juha ”Juuso” Juurikkala Etelä-Savon Mäntyharjussa.

Vaikka ajat eivät ole helpot moottoripyöräkaupalle, uskoo Juurikkala 21 500 – 25 000 euroa maksaville pyörille löytyvän ostajia.

– Vaikea tietysti sanoa, miten paljon vahva brändi painaa tänä päivänä. Yhden kesän olen ajellut Commandolla, ja palaute on ollut todella kiinnostunutta. On mahdollista, että pyörän ostajakunta on sellainen, jota se viimeinen viisi tuhatta euroa ei paljoa liikuta.

Norton-edustuksen saaminen Suomeen ei ollut mikään läpihuutojuttu.

– Tehdas oli tiukkana, että heillä on jo puolen vuoden toimitusaika, eivätkä he halua uusia myyjiä, ettei toimitusaika entisestään pitene. Nauroin niille, että jos me myydään täällä kymmenen pyörää vuodessa, niin tuskin ne siitä paljoa pitenevät.

Kolmas vuosikymmen brittipyöriä

Britti-Helmillä on menossa jo kolmas vuosikymmen varaosien ja brittiklassikoiden parissa. Juurikkalan mukaan Nortonilla on selvä identiteetti alan harrastajien keskuudessa.

– Norton on Trumpan (Triumph) ja BSA:n jälkeen se kolmanneksi suurin merkki klassikoissa. Se on aina ollut muita kalliimpi ja nauttii ekslusiivista mainetta, että olisi jollain tavalla parempi kuin muut. Uusi pyörä on hiton hyvännäköinen ja vetoaa brittipyöräkansaan. Sukulaisuussuhde vanhaan malliin on selvästi nähtävissä.

– Itsekin tunnen nuortuneeni kaksikymmentä vuotta sen jälkeen kun ostin uuden Nortonin. 15 000 kilometriä olen sillä tänä kesänä ajanut. 40 vuotta sittenkin ostin Commandon uutena suoraan tehtaalta.

Juurikkalan mukaan kysynnästä riippuu, kuinka paljon pyöriä tilataan Suomeen.

– Tässä vaiheessa pyöriä ehditään tilata vielä ennen ajokautta. Jos tilaa näyttelystä, pyörät eivät välttämättä ehdi ennen ajokauden alkua.

Share |
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab