Siukolalla säädettävänä 3000 ohjausparametria

KUVA: Simo Kohonen
Erkki Siukola

GP-sarjan MotoGP-luokka on askaroimassa uusien kovien haasteiden kanssa, sillä monilla tiimeillä tuottaa harmaita hiuksia uusi Magneti Marellin kehittämä ja GP-oikeuksien haltija Dornan jakama yhtäläinen ohjausjärjestelmä. Erkki Siukola työskentelee espanjalaisessa Ducatia käyttävässä ASPAR MotoGP –tallissamoottorin ohjauksen ja datajärjestelmien parissa.
 

Kokenut GP-ammattilainen Erkki Siukola oli Magneti Marellilla ohjelmistoa kehittämässä vuonna 2013. Sen jälkeen MotoGP-luokan Open ryhmän tiimit testasivat pyörissään järjestelmää ja sen pohjalta luotiin tämä yhtenäinen ”Unified” -ohjelmisto. Tämä järjestelmä on kaudella 2016 ja siitä eteenpäin kaikille pakollinen.

Kolmipäiväiset Malesian Sepangin testit osoittivat, että talleilla on melkoisesti työtä saadakseen ohjausparametrit kohdalleen ennen maaliskuun lopun Qatarin avauskisaa.

Ohjausjärjestelmä ratkaisevassa roolissa

- Tulevalla kaudella menestyksen avain on ohjausjärjestelmä. Kestää jonkin aikaa, ennen kuin tehdastallit pääsevät viime kauden tehoon. Yksi avainasia on se, miten pystytään pitämään pyörien suoritustaso tasaisena, Siukola pohtii.

Alkutestien jälkeen näyttää siltä, että Yamahalla ja Ducatilla on uusi järjestelmä kohtuullisen hyvin hallinnassa. Hondalla näyttää olevan pulmia.

- Koko paketissa on 3000 parametria ja niistä aktiivisesti on säädettävä satoja. Kun tähän lisätään uudet Michelinin renkaat, niin kyllä meillä tekniikan porukalla töitä riittää. Renkaat ovat samanlaisia kaikilla tiimeillä, ja pyörän ajettavuus on haettava ohjausparametreilla, Siukola muistuttaa.

Asparin MotoGP –tallissa ajavat kolumbialainen Yonny Hermandez ja pohjoisirlantilainen Eugene Laverty. Hernandez ajoi nousujohteisesti Malesian kaikkina testipäivinä. Taakse jäi muun muassa Ducatin tehdastiimin Andrea Dovizioso. Lavertyn ajoa haittasi loukkaantuminen.

- Sain Casey Stonerin ennen virallisia harjoituksia keräämän testidatan käyttööni. Ducatilla ollaan avoimia eri tiimien kesken, Erkki Siukola paljastaa.

Share |
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab