Suomalainen kahvilaraaseri

solifer_export_1.jpg
Ensimmäisessä kerroksessa on toinen toistaan tehokkaampia pyöriä, mutta näyttelyn todellinen katseenkääntäjä löytyy toisesta kerroksesta. Kyseessä on suomalaisen pyörämuotoilun taidonnäyte yli neljän vuosikymmenen takaa.
Toisessa kerroksessa esillä oleva mopo on Solifer Export vuodelta 1965.

Solifer-mopedit esiteltiin Suomessa ensimmäisen kerran keväällä 1958. Malli oli Solifer Capri ja paikkana Helsingin Suurmessut.

Seuraavan kerran mopedia esiteltiin samana kesänä Lahdessa järjestetyillä messuilla.

Lahden näyttelyosastolle rakennettiin neljä metriä korkea puinen mäki 40 asteen
kulmaan. Tarkoitus oli esitellä mopedin moottorin
voimaa ja sitkeyttä.

Kymppitonni voittajalle

Solifer haastoi muut merkit kilpailuun ja lupasi jokaiselle mäen päälle kiipeävälle palkinnoksi 10 000 markkaa.

Arvatenkaan millään muulla merkillä ei päästy mäen päälle, mutta Solifer Caprilla ajettiin näyttelyn aikana mäen päälle yhteensä 1 500 kertaa.

Ensimmäisenä tuotantoon tulleet mallit olivat Capri ja Speed. Nämä mallit eivät muotoilunsa osalta juuri eronneet kilpailijoista, joten jotain oli tehtävä.

Keväällä 1960 julkistettiin Rikhard Lindhin suunnittelema Solifer Export. Tätä mopoa on kutsuttu tyylikkäimmäksi Suomessa valmistetuksi mopoksi.

Suomen suosituimmaksi mopoksi

Kaikkiaan Solifer-tehtaat valmisti kahdeksantoista erilaista mopomallia, joista suosituimmat olivat Export ja Speed. Näissä käytettiin yhteensä viittä eri moottorimallia.

Merkittävin moottoreista oli vuonna 1964 kehitetty Thermomat, jossa moottorin jäähdytyksestä huolehti puhallin.

Sekä Exportin että nuorisolle suunnatun Speedin avulla Soliferista tuli Suomen suosituin mopovalmistaja.

Viimeisimmät Soliferit valmistuivat vuonna 1984. Solifer-mopoja valmistettiin yhteensä 175 000, joista vientiin meni yli 20 000.

Solifereja kesällä Oulussa

Solifer-mopoista on viime vuosina tullut suosittuja kunnostus- ja keräilykohteita.

Oulussa järjestetään tulevana kesänä Solifer kautta aikojen -niminen näyttely, jossa on mahdollisuus tutustua tämän kunniakkaan suomalaisvalmistajan tuotteisiin.

Messukeskuksessa esillä oleva mopo osoittaa, että myös Suomessa on osattu muotoilla hyvännäköisiä pyöriä jo vuosikymmeniä sitten.









Tuomas Karhu

Share |
  • Saksalaisen Bender Brothersien SR400:n rakentelun inspiraationa toimi Yamaha XT500 ja italialaisen Deux Ex Machinan Deus SR400 on ylistys SR:n perinteille - materiaalivalintoja myöten.
  • Harley-Davidson on julkistanut Project LiveWiren, joka on ensimmäinen sähkökäyttöinen Harley-Davidson –moottoripyörä. Yleisön joukosta valitut kuljettajat pääsev...
  • Ensimmäiset Honda GL1800C-uutuusmallit ovat saapuneet Suomeen juhannusviikolla. 1832-kuutioisen Muscle Cruiserin moottori on lainattu legendaarisesta GL1800 Gold Wingistä, mutta muuten pyörä on...
  • Uusi Yamaha MT -malli perustuu suuren suosion saavuttaneeseen MT-09:ään. Tämä scrambler-henkinen uutuusversio on viimeistelty korkealuokkaisilla erikoisosilla.
  • Yamahan 125-kuutioisten mallisto täydentyy MT-125-mallilla, jonka muotoilu noudattelee MT-09- ja MT-07-mallien ulkonäköä.
  • MV Agusta valmistaa F3 800 -mallista 300 kappaleen erikoiserän, joka kantaa nimeä F3 800 Ago.
© 2005-2013 MP Maailma | JMS Nordic Oy