Suomalainen kahvilaraaseri

solifer_export_1.jpg
Ensimmäisessä kerroksessa on toinen toistaan tehokkaampia pyöriä, mutta näyttelyn todellinen katseenkääntäjä löytyy toisesta kerroksesta. Kyseessä on suomalaisen pyörämuotoilun taidonnäyte yli neljän vuosikymmenen takaa.
Toisessa kerroksessa esillä oleva mopo on Solifer Export vuodelta 1965.

Solifer-mopedit esiteltiin Suomessa ensimmäisen kerran keväällä 1958. Malli oli Solifer Capri ja paikkana Helsingin Suurmessut.

Seuraavan kerran mopedia esiteltiin samana kesänä Lahdessa järjestetyillä messuilla.

Lahden näyttelyosastolle rakennettiin neljä metriä korkea puinen mäki 40 asteen
kulmaan. Tarkoitus oli esitellä mopedin moottorin
voimaa ja sitkeyttä.

Kymppitonni voittajalle

Solifer haastoi muut merkit kilpailuun ja lupasi jokaiselle mäen päälle kiipeävälle palkinnoksi 10 000 markkaa.

Arvatenkaan millään muulla merkillä ei päästy mäen päälle, mutta Solifer Caprilla ajettiin näyttelyn aikana mäen päälle yhteensä 1 500 kertaa.

Ensimmäisenä tuotantoon tulleet mallit olivat Capri ja Speed. Nämä mallit eivät muotoilunsa osalta juuri eronneet kilpailijoista, joten jotain oli tehtävä.

Keväällä 1960 julkistettiin Rikhard Lindhin suunnittelema Solifer Export. Tätä mopoa on kutsuttu tyylikkäimmäksi Suomessa valmistetuksi mopoksi.

Suomen suosituimmaksi mopoksi

Kaikkiaan Solifer-tehtaat valmisti kahdeksantoista erilaista mopomallia, joista suosituimmat olivat Export ja Speed. Näissä käytettiin yhteensä viittä eri moottorimallia.

Merkittävin moottoreista oli vuonna 1964 kehitetty Thermomat, jossa moottorin jäähdytyksestä huolehti puhallin.

Sekä Exportin että nuorisolle suunnatun Speedin avulla Soliferista tuli Suomen suosituin mopovalmistaja.

Viimeisimmät Soliferit valmistuivat vuonna 1984. Solifer-mopoja valmistettiin yhteensä 175 000, joista vientiin meni yli 20 000.

Solifereja kesällä Oulussa

Solifer-mopoista on viime vuosina tullut suosittuja kunnostus- ja keräilykohteita.

Oulussa järjestetään tulevana kesänä Solifer kautta aikojen -niminen näyttely, jossa on mahdollisuus tutustua tämän kunniakkaan suomalaisvalmistajan tuotteisiin.

Messukeskuksessa esillä oleva mopo osoittaa, että myös Suomessa on osattu muotoilla hyvännäköisiä pyöriä jo vuosikymmeniä sitten.









Tuomas Karhu

Share |
  • Aprilia Tuonon kestotesti on ohi ja pyörän loppukunto 50 000 kilometrin ajon jälkeen on selvitetty. Loppuraportissa on tiivistettynä käyttökokemukset matkan varrelta ja selvitys pyör...
  • Aprilia Tuonon kestotesti on ohi ja pyörän loppukunto 50 000 kilometrin ajon jälkeen on selvitetty. Loppuraportissa on tiivistettynä käyttökokemukset matkan varrelta ja selvitys pyör...
  • Tuonon mittarissa on 50 000 kilometriä täynnä. Loppuraporttia varten pyörä puretaan ja sen kunto arvioidaan marraskuun alkupuolella.  Loppuraportti julkaistaan MP Maailma 10/2011.
  • Tuono lähtee kestotestin viimeiselle ulkomaan matkalle torstaina. Oheisesta reittikartasta selviää matkan alkuosa. Tarkoituksena on, että 50 000 kilometrin matkamittarilukema täyttyy kotiin...
  • Pitkin kesää kuljettajat ovat valittaneet ajovalojen heikosta tehosta. Silmämääräinen tarkastelu paljasti umpioiden olevan sisältä tummia. Joko sinne on päässyt ep...
  • Lauantaina puolilta päivin  lähdin Aprilian Tuonolla Keravalta kohti pohjoista. Nyt on tullut ajettua Oulun ja Saariselän kautta Nordkappiin ja sieltä Honningsvågiin. Täält...
© 2005-2013 MP Maailma | JMS Nordic Oy