0-393 km/h vain 25 sekunnissa

Pystyakselilla nopeus ja vaaka-akselilla matka. Mailin matkaan kuluu vain 25 sekuntia.

Mika Horto kiihdytti 500-hevosvoimaisen Suzuki Hayabusa Turbonsa Kauhavan nopeusajotapahtumassa viime viikonloppuna parhaimmillaan yli 390 kilometrin huippunopeuteen mailin matkalla. Miltä näyttää kiihtyvyys palasteltuna pienempiin osiin? Horto antoi käyttöömme ajosuorituksen nopeuskäyrän matkan funktiona.

Vakiona Suzuki GSX-1300R Hayabusa on yksi markkinoiden tehokkaimmista ja nopeimmista moottoripyöristä. Se yltää parhaimmillaan noin 300 kilometrin huippunopeuteen. Mika Horton turboahdettu versio saavuttaa saman nopeuden jo alle 550 metrin matkalla.

Horto kertoo, että parhaimmillaan Suzukin turboahdetusta moottorista on jarrutettu 503 hevosvoiman tehot 2,3 barin ahtopaineilla. Silloin aletaan olla ahtimen tuoton ylärajoilla, sillä ahtopaineen lasku 2,1 bariin laski tehoa vain seitsemällä hevosvoimalla, 496 hevosvoimaan. Tällä teholla hän ajoi Kauhavan nopeusajotapahtumassa.
– Pitkissä vedoissa lentokentän kiitoradalla se ahtaa todennäköisesti vähän enemmän kuin tehopenkissä ajettaessa, joten ihan tarkkaa tehoa on mahdoton sanoa. Pyöreästi 500 hevosvoimaa kuitenkin oli käytössä, toteaa Mika Horto.

Suuremman huippunopeuden tavoittelu edellyttää myös toisiovälityksen pidentämistä. Kun vakiossa Hayabusassa on 18-piikkinen eturatas ja 43-piikkinen takaratas, niin ne on vaihdettu 20/36 välityksiin, eli edessä +2 ja takana -7. Se tarkoittaa, että ykkösvaihde yltää noin 180 kilometrin tuntinopeuteen kierrosluvun rajoittimella, joka muuten on säilytetty vakiona eli 11 300 kierroksen kohdalla. Kierroslukumittari tosin näyttää punarajan tuntumassa jo 700 kierrosta liikaa, joten parhaimmillaan mittari huitelee 12 000 kierroksen lukemissa.

Kuvan nopeuskäyrä kertoo, että kolmosvaihteella on kiihdytetty 275 km/h asti, nelosella 325 km/h ja viitoselta kuutoselle on vaihdettu nopeudessa 360 km/h. Ja ne ovat todellisia GPS-mittalaitteella mitattuja nopeuksia, ei niitä essonbaarin mittarinopeuksia. 0-100 km/h lukemia ei tällaisen huippunopeuspyörän kohdalla kannata tuijottaa, sillä jo aiemmin mainitusta äärettömän pitkästä ykkösvaihteesta johtuen moottori alkaa päästä ensimmäisellä vaihteellakin varsinaiselle tehoalueelle vasta satasen nopeuden yläpuolella. Mittari näyttää välitysten vaihdon jälkeen liian pieniä nopeuslukemia. Esimerkiksi 300 km/h mittarilukema merkitsee 360 km/h todellista nopeutta.

Nopeuskäyrästä nähdään mm. että varttimailin (402 m) loppunopeus on hulppeat 265 km/h ja kilometrin kohdalla nopeus on jo noin 362 km/h. Vertailun vuoksi kannattaa muistaa, että 100 m/s tarkoittaa 360 km/h nopeutta. Karkeasti voidaan sanoa, että jälkimmäinen 800 metrin puolisko mailista sujuu noin kahdeksassa sekunnissa, jopa vähän alle. Viritetyillä pyörillä ajavat tavoittelevat mailin matkalla usein 200 mph haamurajaa, joka tutummissa yksiköissä on 322 km/h. Horton pyörä saavuttaa tämän nopeuden noin 680 metrin kohdalla, eli selvästi ennen puolta matkaa. 393 km/h loppunopeudella puolestaan edetään noin 109 metriä sekunnissa.