Jani Rättö kiinni Superbiken mestaruudessa

Superbiken kärkikaksikko Jani Rättö (nro 98) ja Magnus Collin (nro 90) kisan tiimellyksessä
Kuva: Sami Salonen)

Road racingin SM-sarja on yhtä osakilpailua vaille valmis. Viikonloppuna ajettiin Virtasalmen Motoparkissa kauden neljäs SM-viikonloppu ja samalla radalla käydään kahden viikon päästä kauden päätöskilpailut.

Superbike-luokassa viimeiseen osakilpailuun kohdistuu suuret odotukset, sillä luokan kärjessä pistetaisto on tiukkaa. Jani Rättö on vahvimmin kiinni luokan Suomen mestaruudessa. Tämän viikonlopun kakkostila sekä voitto vievät Yamaha-kuljettajaa pistejohdossa kohti kauden päätöstä. Helpolla kulta ei tule irtoamaan, sillä varsinkin Magnus Collin ja Toni Torpakko tulevat varmasti ahdistelemaan Rättöä lujasti.

Lue loppuun

Ilmoitus

Kallio Racingillä voitokas viikonloppu Saksassa

Niki Tuuli
Kuva: Yamaha Racing)

World Supersport –luokan MM-sarja palasi kesätauolta Saksan osakilpailussa. Kallio Racingille lisäjännitystä viikonloppuun toivat luokassa ensiesiintymisensä maailmanmestaruusareenoilla tehneet uudet kisapyörät.

Niki Tuuli ja uusi Yamaha R6 ovat löytäneet vauhdikkaan yhteisen sävelen kesän testeissä ja viikonlopun harjoituksissa, edellisten kisojen vaikeudet näyttävätkin olevan taaksejäänyttä elämää. Perjantai-iltapäivän harjoituksista lähtien Niki oli mukana kärkikahinoissa ja lauantaina jatkuneet vahvat esitykset veivät miehen eturiviin ja kolmanteen lähtöruutuun sunnuntain kilpailuun.
Sunnuntaiaamun lämmittelyssä Niki ajoi kolmanneksi nopeimman kierroksen, mutta rikkoi FIM:n sääntöjä (Art. 1.21.2) ajamalla yhdellä kierroksella useita sektoreita liian hitaasti, josta seurauksena siirto 6 pykälää alemmas kilpailun lähtöruudukossa. Niki siis starttasi kisaan yhdeksännestä ruudusta, mutta piti pään kylmänä ja taisteli itsensä lopputuloksissa viidenneksi.

Lue loppuun

Suomen Motoristit muistuttaa: Junalakko opettaa – moottoripyörä on hyvä ratkaisu työmatkaliikenteeseen

Eilinen junalakko hankaloitti lopulta varsin vähän työmatkaliikkujien arkea, mutta Suomen Motoristit ry, SMOTO muistuttaa, että moottoripyörä on loistava vaihtoehto päivittäisten työmatkojen kulkemiseen. Sillä matkan tekemiseen eivät lakot vaikuta, ja perille tulet todennäköisesti muutenkin paremmalla tuulella. Lakosta uutisoitaessa kerrottiin mm. että väki lähti normaalia aikaisemmin työmatkalleen ehtiäkseen perille.

– SMOTO:n keväällä tekemä liikkuvuustutkimus varmisti sen, että moottoripyörä on ruuhkissa ja muutenkin kaikkein nopein liikenneväline, kertoo Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen. – Lakon vuoksi aikaisemmin matkaan lähteneet olisivat ähkytäyden bussin sijaan voineet lähteä moottoripyörällä normaaliin aikaan.

– Moottoripyörän edut kaupunkiliikenteessä eivät kuitenkaan lopu pelkkään nopeuteen. Moottoripyörä vie myös vähemmän tilaa parkkeerattaessa. Yhden auton ruutuun mahtuu parhaimmillaan kolme moottoripyörää. Tosin suomalaisen lainsäädännön mukaan jokaisen pyörän pitää maksaa parkkeeraus erikseen.

Eri tutkimuksissa on myös selvinnyt, että moottoripyörät vähentävät merkittävästi kaupunkialueiden liikenteen tungosta.

– EU:nkin virallinen kanta on, että moottoripyöräilyä ja yleensäkin moottoroitujen kaksipyöräisten käyttöä pitäisi suosia nimenomaan ruuhkien vähentämiseksi ja ilmansaasteiden pienentämiseksi, Kuosmanen kertoo. – Lisäksi tulee myös moottoripyöräilyn virkistävä vaikutus: varsinkin hyvillä kesäkeleillä työmatkan ajaminen moottoripyörällä on aivan eri asia kuin autossa istuminen. Moottoripyörällä matkansa tehnyt tulee todennäköisemmin hymyillen perille kuin autoilija.

– Nautiskelkaamme siis hyvistä keleistä myös työmatkoilla moottoripyörän selässä, Kuosmanen kehottaa.

 

 

0-393 km/h vain 25 sekunnissa

Pystyakselilla nopeus ja vaaka-akselilla matka. Mailin matkaan kuluu vain 25 sekuntia.

Mika Horto kiihdytti 500-hevosvoimaisen Suzuki Hayabusa Turbonsa Kauhavan nopeusajotapahtumassa viime viikonloppuna parhaimmillaan yli 390 kilometrin huippunopeuteen mailin matkalla. Miltä näyttää kiihtyvyys palasteltuna pienempiin osiin? Horto antoi käyttöömme ajosuorituksen nopeuskäyrän matkan funktiona.

Lue loppuun

Road racingin SM-sarja: luvassa tiukkaa pistetaistoa Motoparkissa

Aki Valkila ja Felix Nässi, Superstock 600.

Road racingin SM-sarjan kauden neljäs osakilpailu ajetaan ensi viikonloppuna Virtasalmella, Motoparkin moottoriradalla.

Superstock 600 –luokan kisalähtöihin lauantaina ja sunnuntaina startataan erittäin kutkuttavasta tilanteesta. Kolme kuljettajaa, Felix Nässi, Aki Valkila ja Marko Vuorio ovat sarjapisteissä lähellä toisiaan ja ratkaisuja mitaleiden väreistä saatetaan nähdä jo tulevana viikonloppuna.

Lue loppuun

Tampereen BMW-edustus R.M. Heinolta Biketeamille

Biketeamin Tomi Kurkilahti. Jatkossa Biketeamilla on BMW-edustus kaikissa toimipisteissään: Vantaalla, Raisiossa ja Tampereella.

BMW-moottoripyörien edustus Tampereella siirtyy Biketeamille 1.9.2017 alkaen. R.M. Heinon BMW-sopimus päättyy 31.10.2017 ja yritys ilmoittaa jatkavansa sen jälkeenkin BMW-moottoripyörien huoltajana sekä Tampereella että Espoossa.

Lue loppuun

Mika Kallio taisteli kymmenenneksi Itävallan GP:ssä

Mika Kallio Itävallan GP:ssä
(Kuva: Philip Platzer / KTM Media Library)

Ruudusta 18 startannut Kallio ajoi hyvin Itävallan GP:ssä Spielbergissä ajaen parhaana KTM-kuljettaja kymmeneksi MotoGP-luokassa. Voittoon ajoi Ducatin Andrea Dovizioso. Moto2-luokan ykkönen oli Franco Morbidelli. Moto3-luokassa palkintopallin ykköskorokkeelle nousi Joan Mir.

Kertalisenssillä kilpaillut KTM:n testiajaja Kallio sai hyvän lähdön ja heti kilpailun alussa hän kohensi sijoitustaan muutamalla sijalla. Ruutulipun Mika ohitti kymmenentenä jääden yhdeksännestä sijasta vain kymmenyksen. Eroa kärkeen oli vajaat parikymmentä sekuntia. KTM:n tehdaskuljettajista Bradley Smith oli 18:s ja Pol Espargaro keskeytti.

Lue loppuun

403 km/h – “tuuli heitteli laidasta laitaan ja röykyissä pyörä pomppi ilmaan”

Sami Takkunen, 403 km/h. (kuva: Janne Huhtala)

Kauhavan lentokentällä ajetussa seisovan mailin tapahtumassa ylitettiin jälleen 400 km/h haamuraja. Sami Takkunen ylitti rajan kahdesti ja parhaimmillaan valokennolukemat näyttivät 403 km/h.

– Tuuli heitteli kiitoradan laidasta laitaan niin, että koko kentän leveys käytettiin hyväksi. Lisäksi kiitorata oli niin röykkyinen, että pyörä pomppi välillä ilmaan, kertoi Takkunen ajopäivän päätteeksi.

Lue loppuun