Alastaron moottorirata uusitaan täysin kaudelle 2018

(Kuva: Alastaro Circuitin ratayhtiö)

Alastaron radalla on talvella edessään historiansa suurin investointi. Ratayrittäjä Tero Tupalan tavoitteena on lähivuosina lopultakin toteuttaa 80-luvulla suunniteltu moottoriurheilukeskus ja ensimmäinen askel siitä aloitetaan ensi viikolla. Kyseessä on koko radan uudelleen pinnoitus tulo- ja paluuteineen.

Tupalan ostaessa Alastaron moottoriradan kymmenen vuotta sitten alueen toiminta pyöri pelkän sijoituspaikkaluvan turvin. Ympäristölupaa haettiin mutta lukemattomien valitusten aiheuttamien oikeuskäsittelyjen johdosta ympäristöluvan saaminen venyi aina vuoden 2014 syksylle. Pysyvä lupa mahdollistaa radan kehittämisen ja taloudelliset investoinnit alueelle.
– Viranomaisten kanssa on äärimmäisen helppo toimia mutta valittaminen on tehty liian helpoksi ja halvaksi, totesi Tupala ympäristöluvan oikeuskäsittelykierteen aikana.

Jaska Salakari Nitro Twinillään Alastaron tämän kesän Nitronationals EM-kisassa.

Isossa mittakaavassa suunnitelmana on kasvattaa moottoriradan pituus nykyisestä kolmesta kilometristä 4,5 kilometriin. Silloin se täyttäisi FIA:n minimivaatimuksen – joka on neljä kilometriä – ja mahdollistaisi kansainvälisten kisojen saamisen Alastarolle. Tupalan mukaan MM-tason kisoja, kuten FI tai MotoGP, radalle on silti turha haaveilla. Ne edellyttäisivät liian isoja panostuksia alueen palveluihin ja infraan.

Alastaron moottorirata sijaitsee pohjavesialueella, mikä sekin aiheuttaa omat rajoitteensa radan toimintaan. Esimerkiksi diesel-ajoneuvoilla kilpaileminen on kielletty, mikä suoraan tarkoitti päätöksen aikanaan tullessa kuorma-autojen ratakisojen loppumista.

Ensi viikolla alkavan päällystystyön mahdollistavat ratayrittäjän riskinoton lisäksi myös valtion ja urheilu- ja kulttuuriministeriön tuet.