Ällistyttävä! – Ducati Panigale V4:n koeajo käynnissä


Ensimmäiset lehdistön edustajat ovat päässeet kokeilemaan uutta nelisylinteristä Panigalea pressikoeajossa. Valencian Ricardo Tormon 4005 metrin pituinen rata tarjoaa hyvät mahdollisuudet testata uutuuden ominaisuuksia.

– Ällistyttävä!
Jos yhdellä sanalla pitäisi vetää yhteen toimittajien kommentteja, niin se on juuri tuo ällistyttävä. Huolimatta siitä että moottorikonstruktio on muutettu V2-moottorista nelisylinteriseen V-moottoriin, niin äänimaailmaltaan sen tunnistaa edelleen Ducatiksi. Moottorin toinen erikoisuus on vastapäivään pyörivä kampiakseli. Tällä saavutetaan herkempi kääntyvyys mutkiin.

Samaan aikaan juuri alkaneen koeajosession kanssa julkistettiin ensimmäiset uuden Panigalen dynotulokset. 202 hevosvoimaa takarenkaalta ei tarvitse selittelyjä. Koeajajien mukaan tehontuotto on lineaarista ja siten tehonhallinta on helppoa, mikä tietysti on suhteellinen käsite siinä vaiheessa kun kierrokset nousevat lähelle huipputehon lukemia.

Jo Panigalen julkistuksen yhteydessä raportoitiin, että sen kuljettajaa avustava elektroniikka on viimeisintä huutoa ja sitä elektroniikkaa todella riittää.
– Erilaisia asetuksia on niin paljon, että yhden koeajopäivän aikana se lähinnä hämmentää. Kun ajosessioita radalla on kullekin kuljettajalle varattu 4-5 kappaletta, niin kaikkia asetuksia ei kertakaikkiaan ehdi kokeilla.
Panigale V4 S:n lisäksi jokaiselle toimittajalle on varattu yksi ajovuoro Panigale V4 Specialella, jossa huipputehoa on perusmallin “vain” 214 hevosvoiman sijaan täydet 226 kappaletta.

Koeajoraportti luvassa MP Maailman helmikuun numerossa.