Bike Worldin tj Erkan Fere tuo moottoripyöräkauppaan näkemystä alan ulkopuolelta

Bike Worldin viime vuonna nimitetty toimitusjohtaja Erkan Fere tuo eri aloilta hankkimansa kansainvälisen työkokemuksen moottoripyöräkauppaan. Miten se näkyy Bike Worldin toiminnassa tulevaisuudessa?

– Asiakaslähtöisyys ja samat prinsiipit toimivat myydään sitten mitä tuotetta tahansa, vastaa Erkan Fere kysymykseen miksi juuri hänet kutsuttiin Bike Worldin toimitusjohtajaksi.
Otto Brandt -konsernin vähittäismyynnistä vastaavan Bike Worldin toimintaa kehittämään palkattu Fere on aidon kiinnostunut moottoripyöristä ja siitä kertoo myös tällä hetkellä tallista löytyvä pyörävalikoima: vuoden 1970 Triumph Bonneville klassikkopyörä, Harrikan Softail ja oman talon merkeistä Indian Scout sekä crossipyörä.

Parturi tai ravintola prätkäliikkeessä?

Raumalaislähtöinen Erkan Fere , 51, on hankkinut alemman korkeakoulututkinnon Sveitsissä ja sen jälkeen työn ohella MBA-tutkinnon. Työurallaan hän on ollut yrittäjänä yli 20 vuotta tekstiilialalla, ollut kansainvälistämässä toisen yrityksen liiketoimintaa sekä ehtinyt hankkia kokemusta myös kiinteistö- ja rahoitusaloilta. Samalla hän on toiminut kaupan alan luottamustehtävissä eli ollut näköalapaikalla seuraamassa viime vuosien valtavaa rakennemuutosta alalla; digitalisaation kehitystä sekä kuluttajakäyttäytymisen muutosta.

Ulkomailla näkemistään mielenkiintoisista malleista Fere antaa esimerkin kertomalla, että Lontoosta löytyy prätkäliikkeitä, joiden sisällä on lisäksi aivan muita palveluita tarjoavia yrityksiä, kuten partureita tai ravintolatoimintaa. Se ei ole erikoisuuden tavoittelua, vaan sille löytyy selvä kokemusperäinen perustelu.
– Liikkeessä käytettävä rahamäärä on suoraan suhteessa siellä vietettyyn aikaan.
Perinteisten tuotteiden ja palveluiden lisäksi tulevaisuuden moottoripyöräliikkeessä myydäänkin myös kokemuksia ja elämyksiä.

Sähköistyminen tulossa

Sähköpyörien tämän hetken suurin ongelma ei Feren mukaan ole itse laitteessa, vaan asennoitumisessa niihin. Puhutaan pelkästään toimintasäteestä, vaikka tärkeämpää on polttoaine- ja huoltokulujen alhaisuus ja latausta pitäisi verrata läppärin ja puhelimen lataukseen, olennaista on että sen voi tehdä vaivattomasti ja missä tahansa.
– Jos katsotaan sähköpyörien tämän hetken käyttöastetta suurkaupungeissa kuten Tokiossa tai Shanghaissa, niin voidaan nähdä markkinapotentiaalin olevan meilläkin tulevaisuudessa valtava.

Millaisena Bike Worldin toimitusjohtaja näkee moottoripyöräalan tulevaisuuden?

Kuluttajaluottamus on juuri nyt huipussaan, maailmantalous hyvällä mallilla ja korot alhaalla. Kun talous antaa myöten, niin silloin aletaan satsata enemmän vapaa-aikaan. Moottoripyöräkaupassa jälkisyklisenä alana voidaankin tänä vuonna perustellusti odottaa myyntimäärien kääntyvän jopa pieneen nousuun.

Lue Bike Worldin toimitusjohtaja Erkan Feren haastattelu kokonaisuudessaan tammikuun 25. päivänä ilmestyvästä MP Maailmasta.