BMW R nineT Scrambler Heiwa – japanilaisnäkemys saksalaispyörästä


Saksalaispajat ovat customoineet paljonkin japanilaismoottoripyöriä mutta pyörien rakentelua tapahtuu toisinpäinkin.

Syyskuussa 2016 BMW päätti antaa hiroshimalaiselle customointipaja Heiwalle BMW R nineT Scramblerin kustomoitavaksi. Japanilaisen Kengo Kimuran omistama paja on palkittu useissa kansainvälisissä moottoripyöränäyttelyissä rakennelluista pyöristään, jotka ovat olleet puhtaasti näyttelykäyttöön rakennettuja luomuksia.
En ole koskaan ennen customoinut Bemaria enkä edes omistanut sellaista, toteaa Kimura.
Ensiksi hän päättikin ottaa R nineT Scramblerin käyttöön ja ajeli sillä työmatkoja, kaupungissa ja teki jopa matkoja. Kimura huomasi sen olevan paljon helpompi käsitellä kuin mitä ulkonäkö antoi olettaa.
– Ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia pysyä nelisylinterisillä japanilaisilla ajaneiden ystävieni vauhdissa mukana.
Erityisesti vaikutuksen teki tasaisen vahva vääntökäyrä sekä pyörän ulkonäköään kevyempi paino. Koska Heiwalla oli aikaisemmin rakennettu lähinnä yksisylinterisiä ja kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustettuja pyöriä, niin ajatus boxerista aiheutti aluksi päänvaivaa.
– Vasta ajettuani sillä tajusin, että nimenomaan moottori on yksi sen vahvoista puolista.

Tavoistaan poiketen Kengo Kimura halusi tällä kertaa lopputuloksen soveltuvan myös arkikäyttöön. Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että muutokset olisivat pelkästään kosmeettisia. Rungosta kaksi kolmasosaa on rakennettu uudelleen, jotta alkuperäisen leveän polttoainetankin korvannut kapealinjaisempi tankki peittäisi rungon alleen. Airbox siirrettiin satulan alle ja myös uusi litiumioni-akku sijaitsee sivuposkien suojassa piilossa. Satulan alla on myös lisätankki, johon sijoitettiin uusi pienikokoisempi polttoainepumppu. Alkuperäinen tankin sisällä ollut pumppu vei liikaa tilaa ja uuden tankin tilavuus olisi ilman lisätankkia ja uutta pumppua jäänyt liian pieneksi.

Kimuran mukaan loput rakennustyöt sujuivat helpommin. Vanteiksi valittiin BMW-valikoiman pinnavanteet, eteen 19-tuumainen ja taakse 17-tuumainen. Ulkonäkösyistä niille pyöräytettiin rouheat Metzeler Karoo 3 -renkaat. Lokasuojat on valmistettu käsityönä ja ne ovat alumiinia. Nopeusmittari on siirretty alas tankin vasemmalle puolelle ja ohjaustankoon on vaihdettu minimaalisen pienet katkaisimet.

Lopputulos ei näytä yläpainoiselta, mikä johtuu paitsi sirommasta tankista, myös uudelleen sijoitetusta pakoputkistosta. joka vie katseen alemmas. Erityisen ylpeä Kengo Kimura on siitä, että hänen BMW-luomuksensa on sanottu sisältävän selvästi tunnistettavia Heiwa-piirteitä, vaikka tällä kertaa rakennustyyli onkin poikennut totutusta.