Ducati julkistaa 1000-kuutioisen WSBK-luokittelumalli Panigale V4 R:n

Viime vuonna esitellyistä Panigale V4-malleista ylellisin ja samalla hinnakkain on Panigale V4 Speciale. Casey Stoner ja Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali esittelivät yhdessä Specialen viime vuoden EICMAssa. (kuva: Janne Huhtala)

Milanon EICMA-moottoripyöränäyttelyn yksi kuvatuimpia uutuuksia tulee olemaan tuotantomalli Ducati Panigale V4 R, jonka WSBK-versiolla italialaistehdas hyökkää ensi vuonna Superbiken MM-sarjaan.

Bolognalaistehtaalla on kunnianhimoinen tavoite, että perusmallin Panigale V4:stä (1103 cc) tuhatkuutioiseksi pienennetystä moottorista saataisiin tuotantomallissa samat teho- ja vääntölukemat 103 kuutiota pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta. Perusmallin 214 hv / 13 000 rpm ja 124 Nm / 10 000 rpm lukemiin yltääkseen uuden moottorin kierrosluvun on oltava korkeampi.

Ducati testasi ensimmäistä kertaa WSBK-sarjaan vuodeksi 2019 tulevaa Panigale V4 R -kisaversiota Jerezin radalla 24.1.2018. Tällöin tehtaan testikuljettaja Lorenzo Zanetti ajoi kahden päivän aikana lähes 140 kierrosta parhaan ajan ollessa 1.41.226. Samaan aikaan ajaneista Superbike-sarjan MM-kuljettajista nopein oli Kawasakin Tom Sykes, jolle Zanetti jäi reilun sekunnin. Ducatin tämän vuoden V2-moottorisella Panigale R:llä ajanut Marco Melandri oli hänkin selkeästi Zanettia nopeampi.

Panigale V4 R:n huhutaan saaneen MotoGP-tyyliset ilmanohjaimet sivukatteisiinsa. Lisäksi koko pyörän profiilin sanotaan olevan perusmallin V4 Panigalea kapeampi. Tällä tietysti tähdätään pienempään ilmanvastukseen ja siten suurempiin suoranopeuksiin. Mielenkiintoista on myöskin se, paljonko R-versiossa nähdään hiilikuitu- ja magnesiumosia painon säästämiseksi.

Milanon EICMA-näyttely pidetään Marraskuun alkupuolella ja tarkempaa tietoa uudesta Panigale V4 R:stä on luvassa messujen pressipäivänä 6.11.2018.