Dunlop SportSmart TT – Mansaaren voiton tuonutta teknologiaa kadulle ja radalle

Dunlop SportSmart TT on kehitetty sellaisten kuljettajien tarpeisiin, jotka haluavat käyttää samoja renkaita katuajossa ja radalla, ja jotka vaativat korkeinta puhtaan suorituskyvyn tasoa renkailta, jotka sopivat siitä huolimatta myös katuajoon.

Dunlop tarjoaa neljä erilaista hypersport-luokan rengasta erilaisille kuljettajille:
D213 GP pro ammattikuskille
GP Racer D212 kokeneelle ratakuskille
SportSmart TT kokeneelle ratakuskille, myös katukäyttöön
SportSmart2 Max pääasiassa maanteillä ja silloin tällöin radalla ajavalle kuljettajalle

Uuden Dunlop SportSmart TT:n kirjainyhdistelmä TT tulee sanoista “Track Technology” eli ratateknologia. Sen taustalla on vaikuttava menestys moottoriurheilussa. Dunlop on hyödyntänyt oppeja, joita saatiin Ian Hutchinsonin voitosta Isle of Man TT -kisan Superbike-luokassa ja Michael Dunlopin voitosta senioriluokassa vuonna 2017, sekä GMT94-tallin kokemuksia FIM Endurance -maailmanmestaruuden voitosta, johon sisältyivät muun muassa Bol d’Or- ja Le Mansin 24 tunnin kisat.
Dunlop kehitti näissä kilpailuissa uuden moottoriurheilupolymeerin, joka parantaa pitoa ja kestävyyttä. Uudessa Dunlop SportSmart TT -renkaassa sitä käytetään osana renkaan MultiTread-seosta. Sen on osoitettu tuottavan tasaisen suorituskyvyn ja soveltuvan monenlaiseen käyttöön, mikä on äärimmäisen tärkeää yhdistetyssä katu- ja ratakäytössä.

NTEC kehittyi NTEC RT:ksi

Uuden NTEC RT -teknologian ansiosta takarenkaan rengaspaine voidaan säätää ratakäyttöä varten niin, että kosketusalue on maksimaalinen. Sen ansiosta kuljettajat voivat pitää rengaspaineet valmistajan suosittelemina katuajossa, mutta lisätä kosketuspintaa jopa 24 prosenttia radalla ajoa varten. NTEC -renkaan pito on lähes 100 % pelkästään ratakäyttöön tarkoitettujen renkaiden pidosta.

SV-pinta saa ensiesityksensä

SportSmart TT -renkaan visuaalisesti vaikuttavin ominaisuus on erikoinen pintakuvio, jossa käytetään Speed Vent -ominaisuutta. Tämän “SV-pinnan” monimutkaisella laskutoimituksella laskettu pinnan urakuvio ja kosketusalue optimoivat lämmönhallinnan. Aerodynaaminen vaikutus viilentää eturengasta suoraan ajettaessa. Kaarteessa SV-pinta parantaa pinnan urien avautumista ja sulkeutumista ja takaa sekä optimaalisen pidon että paremman lämmönhaihtumisen.

Dynaaminen eturenkaan malli

Moottoriurheilun puolella kyntensä näyttänyt rakenne ja profiilin muoto tuottavat tarkan ajotuntuman, jollaista kilpa-ajajat kaipaavat. Dunlopin kokenut testitiimi keskittyi ketteryyden ja vakauden yhdistelmän saavuttamiseen, joka sai insinöörit kehittämään uuden mallin, joka koostuu saumattomasta vyörakenteesta (JLB, JointLess Belt) ja raionkudoksista.