Eduskunnan mp-kerho kiinnostui sähkömoottoripyöristä

Suomen Motoristit ry:n kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen piti kansanedustajille katsauksen suomalaisen moottoripyöräilyn tilasta.
(Kuva: Jukka-Antti Tuomela)

Mp-kerho Arkadia eli eduskunnan moottoripyöräkerho järjesti viime torstaina sähkömoottoripyörien koeajotilaisuuden ja kutsui mukaan Suomen Motoristit ry:n edustajan kertomaan moottoripyöräilyn tilasta Eduskuntatalon pihamaalle. Paikalla oli kymmenkunta kiinnostunutta kansanedustajaa sekä muita MP Arkadian jäseniä. Kokoomuksen kansanedustaja ja Mp Arkadian puheenjohtaja Eero Suutari esitti melko tiukkoja kannanottoja moottoripyöräilyn puolesta.

Koeajotilaisuuden aluksi Suomen Motoristit ry:n kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen viittasi Ruotsin hallituksen esittämään 35 miljoonan euron tukeen sähköpyörien tai -mopojen hankintaan. Valtio korvaisi jopa neljänneksen pyörän hankintahinnasta. Se on vahva kannanotto puhtaamman kaupunkiliikkumisen puolesta.
Ratinen kertoi, että Suomen Motoristien ajama hanke moottoripyöräilyn strategiasta etenee, ja on kirjattu Parlamentaarisen työryhmän tehtäviin. SMOTOn ajatus moottoripyöristä osana liikennejärjestelmää on myös saanut hyvän vastaanoton.
SMOTOn huolena on, kohteleeko lopputulos kaikkia liikkumismuotoja tasavertaisesti. Ratinen kuulutti käyttäjänäkökulmaa aiheeseen. Kaupunkilainen autoileva työmatkaliikkuja voi kaivata käyttöönsä ekologisempaa vaihtoehtoa, esimerkiksi SMOTOn Mobility Testissä hyvin pärjännyttä mopoa. Mopolla voi kaupunkialueella ajaa bussikaistalla ja sen voi pysäköidä ilmaiseksi kuten polkupyörän.
Ratisen mukaan pieni moottoripyörä, 125-kuutoinen kaupunkiskootteri tai kevytmoottoripyörä on myös liikkuvuuden ja päästöjen kannalta parempi kuin henkilöauto. Asiaa varjostaa se, että mikäli henkilöllä ei ole valmiiksi sopivaa ajokorttia taskussaan, hän joutuu erikseen suorittamaan sen.
Ylimääräisen kortin suorittaminen voi nostaa kynnystä hankkia kaksipyöräinen. Moottoripyörien parkkiruutuja puolestaan on Helsingissä heikosti, vain 67 kappaletta 11 paikassa.
– Helsingin kaupunginhallitus on esittänyt, että autojen korvautuminen moottoripyörillä ja mopoilla toisi etuja ilmanlaadun ja melun kannalta. Moottoroitu kaksipyöräinen on vaihtoehto yksityisautoilulle, kun huolehdimme siitä, että se on oikeasti vaihtoehto, Ratinen päätti.

Kansanedustaja Eero Suutari (kok) nautti kokeneena motoristina sähkömoottoripyörästä täysillä. (Kuva: Jukka-Antti Tuomela)

Kansanedustajista mm. Heli Järvinen (Vihreät) ja Eero Suutari (Kokoomus) kokeilivat sähkölaitteilla ajamista. Järvinen testasi täyssähköpolkupyörää, ja totesi, että se sopii paremmin maaseudun pitkille teille kuin kaupunkiin.
– Maaseudulla pyörämatkat ovat pitkiä, joten sinne tämän tyyppinen sähköpyörä sopii loistavasti. Se ei kuitenkaan sovi henkilölle, jolla mopo karkaa helposti käsistä. Tästä syystä minulla on yksivaihteinen työmatkapyörä: oman ja muiden turvallisuuden takia, himotyömatkapyöräilijäksi tunnustautuva Järvinen nauraa.

Saarinen puolestaan piti kokeilemastaan sähkömoottoripyörästä. Hän on pitkän linjan motoristi,
ajanut moottoripyörällä jo vuodesta 1974 yli puoli miljoonaa kilometriä.
– Oma ajamiseni on aina ollut pitkän matkan moottoripyöräilyä. Olemme yhdessä vaimoni kanssa harrastaneet kulttuurimatkailua pääasiassa Euroopassa, Eero Suutari kertoo.
– Moottoripyöräilyä on varjostanut se, että niitä pidetään vaarallisina. Nyt pitäisi tuoda esiin moottoripyöräilyn hyvät puolet ja varmistaa niille turvalliset olosuhteet. Tavoitteena on edistää 2- pyöräisiä vaihtoehtona. Muualla Euroopassa niiden määrä kasvaa kasvamistaan, samoin Kauko-Idässä, missä ne ovat liikenteen valtavirtaa.
Suutari oli moottoripyöräilyn edistämisessä samoilla linjoilla SMOTOn kanssa.
– Turvallisuutta voidaan parantaa ottamalla kaksipyöräiset huomioon liikenneolosuhteiden suunnittelussa. Ne ovat ekologinen ja ruuhkia pienentävä vaihtoehto, Suutari uskoo.
– Englannissa on kokeiltu sitä, että moottoripyörien on annettu ajaa bussikaistoilla, eikä missään ole syntynyt isoja murheita asiassa. Jos sillä tavalla saadaan sujuvampi liikenne aikaan, niin se on hyvä lähtökohta.
– Parlamentaarisen liikennekomitean tulevassa 2-pyörästrategiassa tämäntyyppiset asiat pitää katsoa. Moottoripyörille ei esimerkiksi tarvita katsastuspakkoa jatkossakaan – syyt onnettomuuksiin johtuvat enemmän kuljettajista, vain prosentissa tapauksissa on kyse teknisestä viasta. Kokonaisturvallisuutta on kuitenkin kehitettävä, Suutari päättää.
MP Arkadian testattavana olivat sähköavusteinen polkupyörä, sähkömopo, sähkökevytmoottoripyörä sekä sähkömoottoripyörä.