Erno Kostamon loppukauden tähtäimessä Macau GP – Ensi vuonna North West 200 ja Ulster GP?

Erno Kostamo

IRRC-katuratasarja saatiin viime viikonloppuna päätökseen ja Erno Kostamo sijoittui Superbike-luokan pisteissä hienosti kolmanneksi. Nyt Kostamo tähtää vieläkin kovempiin ympyröihin.

IRRC-sarjan viimeinen osakilpailu ajettiin viikonloppuna Saksassa. Molemmat Markka Racingin kuljettajat kaatoivat lauantaina rajusti, mutta vastoinkäymisistä huolimatta Erno Kostamo kirjasi viikonlopun päätteeksi tililleen Superbike-luokan kolmannen sijan.

IRRC-sarjan kilpailukausi paketoitiin viime viikonloppuna Saksan Frohburgissa. Molemmat Markka Racingin kuljettajat kaatoivat lauantaina rajusti, mutta kykenivät silti kilpailemaan sunnuntaina. Erno Kostamo onnistui loukkaantumisestaan huolimatta varmistamaan kolmannen sijan sarjapisteissä ja pyöränsä tuhonnut Juha Kallio sai päättää kilpauransa ruutulippuun Kostamon varapyörän satulassa.

– Viikonloppuun kyllä mahtui pientä kommellusta, nauraa Kostamo.

Kostamon viikonloppu käynnistyi hyvin, eikä ensimmäisessä aika-ajossa matkaa kärkeen ollut kuin puolisen sekuntia. Matkaan tuli kuitenkin mutkia, kun toisen aika-ajon lämmittelykierroksella Kostamo kaatui rajusti turva-auton perästä.

– Edessäni oli hirveä ruuhka ja paljon ensikertalaisia ja olin juuri ajatellut tulevani varikolle, kun takarengas lähti varoittamatta alta, Kostamo kummastelee.

Highsiderissa Kostamo löi päänsä ja käsi jäi pahasti pyörän ja radan väliin. Ratasairaalassa annetun ensiavun jälkeen Kostamo vietiin läheiseen kaupunkiin saamaan kattavampaa hoitoa.

– Ratasairaalassa vintti meinasi pimetä ja sormikin oli aika pahana. Ambulanssiin kiivetessäni huikkasin kuitenkin tiimille, että laittaisivat pyörän kuntoon, koska aikoisin pian ajaa, Kostamo kertoo.

Ensitöikseen sairaalaan päästyään Kostamo ilmoittikin, että radalle olisi syytä päästä pian takaisin.

– Onneksi luita ei ollut rikki, joten selvisin puudutuspiikeillä ja sormen paketoimisella. Seurasin koko ajan kelloa, sillä aika-ajo lähestyi ja siellä olisi ajettava, jotta pystyisi kilpailemaan järkevistä sijoituksista. Minua hoitaneen lääkärin mielestä päivän huonoin vitsi oli, kun totesin, että olisi hieman kiire, sillä pian pitäisi päästä ajamaan, Kostamo virnistää.

Kostamo palasi sairaalasta 40 minuuttia ennen viimeisen aika-ajon alkua. Kuljettajan ollessa sairaalassa oli pyörä korjattu, ja kun hanska oli vielä muokattu yhteensopivaksi paketoitujen sormien kanssa, pääsi hän radalle.

– Ajo kulki ihan hyvin, sain parannettua aikaanikin. Sormesta ei oikeastaan ollut fyysistä haittaa, mutta vasemmalle kääntyviä kaarteita tuli hieman varottua, jotta ei vain kaatuisi uudelleen, ainakaan samalle puolelle, Kostamo toteaa.

Aika-ajon viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Kostamo oli neljännellä sijalla, mutta edellä oleva kuljettaja pilasi viimeisen nopean kierroksen.

– Kolme villin kortin miestä pääsi ohi viimeisellä kierroksella, joten lähtöruutu kisaan oli vasta seitsemäs.

Sunnuntaille oli ennustettu sadetta, ja Kostamon sadekelin pyörä oli ykköspyörää vanhempaa mallia, jossa on pienemmälle vaihdettaessa käytettävä kytkintä. Loukkaantuneelta kädeltä vaadittua urakkaa pienentääkseen Kostamo totesi, että olisi parempi muuttaa ykköspyörä sadekelin säädöille.

– Vaikka saimmekin K-Techin asiantuntijalta apua säätöjen laatimisessa, olivat ne silti hieman arvailua, eikä elektroniikkaan uskaltanut aluksi oikein luottaa, joten kärki pääsi karkuun. Kun pyörän kanssa pääsi sinuiksi, alkoi ajo kulkea ja sainkin parannettua sijoitusta, olin maalissa kuudes, mutta edelläni olleiden parin villin kortin kuskin vuoksi pokkasin neljänneksi korkeimmat sarjapisteet, Kostamo kertoo.

Toinen IRRC Superbike -lähtö jätettiin ajamatta sääolosuhteiden heikennyttyä merkittävästi kuljettajien ollessa jo lähtöruudukossa.

– Päätimme kuljettajien kesken, että emme aja toista kilpailua. Ajoimme ensimmäisen kierroksen turva-auton perässä ja tulimme pois radalta, Kostamo kertoo.

Sarjan lopputuloksissa Kostamo oli IRRC Superbike -luokan kolmas Danny Webbin ja Didier Gramsin jälkeen, eikä mies peittele tyytyväisyyttään kauden tulokseen.

– Ennen kautta asetimme tavoitteeksi sijoituksen sarjan kärkikolmikkoon sijoittumisesta, joten tyytyväinen täytyy olla, iloitsee Kostamo.

Kostamo kehuu IRRC-sarjan kuljettajien ja tiimien välistä henkeä.

– IRRC-sarja huokuu vanhan liiton meininkiä. Esimerkkinä saimme paljon apua Penz13-tiimiltä, vaikka tiimin Marek Cerveny oli radalla kova vastustajani. Varikolla tilanne oli kuitenkin eri, kiittää Kostamo.

On mahdollista, että Kostamon kilpailukausi ei ole vielä päätöksessään. Mies käy neuvotteluja osallistumisesta marraskuun puolivälissä ajettavaan Macau GP:hen.

– Macau GP:ssä ajaminen olisi jotakin todella erikoista, siellä ei suomalaisia ole liiemmin näkynyt, Kostamo kertoo.

Miehen ensikauden suunnitelmat ovat vielä auki, mutta mielenkiinto säilyy katuradoilla.

– Mielessä ovat North West 200 ja Ulster GP. Niiden lisäksi haluaisin ajaa valikoituja IRRC-kilpailuja, kuten Horicen ja tietysti Imatranajon, Kostamo paljastaa.

Juha Kallio

Niinikään hyvin aloittanut Juha Kallio kaatui myös lauantain aika-ajossa rikkoen pyöränsä korjauskelvottomaksi.

– Päivän alussa suustani pääsi jotain pakanallisia lausahduksia ja ehkä rangaistuksena siitä pyörä lipesi Openin aika-ajossa nurin, Kallio veistelee.

– Löin selkäni kanttariin ja loukkasin sitä hieman, mutta pyörä otti siitä kunnon kimmokkeen, lensi aika pitkälle ja meni todella huonoon kuntoon, Kallio kuvailee.

Kaadon jälkeen Kallion kuljetti sairaalaan sama ambulanssi, joka oli aiemmin kyydittänyt Kostamoa.

– Myös sairaalan hoitohenkilökunta oli samaa. Kyllä siellä hieman meidän touhuja ihmeteltiin, Kallio nauraa.

Vaikka Kallion pyörää ei voitu enää kunnostaa kilpailuun, sai mies lainata Kostamon kakkospyörää.

– Olin ajanut sillä viimeksi viime vuonna, joten kävin Openin kilpailussa hakemassa siihen tuntumaa. Lähdin vain varikolta radalle pyörimään ja ajamaan kierroksia ennen IRRC-kilpailua, Kallio kuvailee.
Pyörän kytkin ei toiminut oikein, mikä vaikeutti liikkeellelähtöä, ja Kallio menetti IRRC-kilpailun startissa puolenkymmentä sijaa.

– En meinannut saada sitä liikkeelle millään, Kallio manaa.

– Muutama kierros meni ihmetellessä, mutta lopulta pääsin hieman nostamaan sijoitustani. Olisinko ollut maalissa sijalla 14, en ole aivan varma.

– Toisessa kilpailussa sijoituin paljon paremmin. Olin turva-auton perässä ajetun kierroksen neljäs, ja mielestäni kilpailun tulokset olisi aivan hyvin voinut laskea siitä, Kallio vitsailee.

Toisen kilpailun ajamatta jättäminen oli Kallion mukaan ainoa oikea päätös, sillä rata-alueelle iskenyt sade oli erittäin raju.

– Ajettaessa vettä nousi ilmaan niin paljon, että takavalojakaan ei näkynyt. Kapealla radalla ajaminen olisi ollut todella riskialtista, joten ajamatta jättäminen oli ainoa oikea päätös, Kallio toteaa.

Vaikka kilpaileminen jääkin Kallion osalta tulevaisuudessa vähemmälle, on myös hänellä suunnitelmia ensi kauden varalle.

– Juteltiin vähän, että jos alkaisin Ernon manageriksi. Aionkin ensitöikseni hankkia paksun kultaisen kaulaketjun ja kultakellon, niistä ura on varmaankin hyvä aloittaa, Kallio veistelee.

– Onhan se ajaminen oikein mukavaa puuhaa, Kallio toteaa ja kertoo, että Imatranajon lisäksi hänet nähtäneen ensi kaudella yksittäisissä road racingin SM-sarjan osakilpailuissa.

Teksti: Markka Racing Tiedotus