Harley-Davidson Sportster 60 vuotta

Vuonna 1957 Harley-Davidsonin mallistoon tullut Sportster on yhä yksi amerikkalaisvalmistajan malliston kulmakivistä.

Alkuperäinen vuoden 1957 Sportster perustui osittain aiemmin julkaistuun K-malliin (1952-1956). 883-kuutioisen moottorin suurin muutos oli sivuventtiilien vaihtuminen kansiventtiileiksi. Sportster osoittautui nopeasti myyntimenestykseksi ja samalla myös sopivaksi alustaksi kokonaisen malliston kehittämiselle.


XR750 – raakaa voimaa ja kaunista muotoilua

Sportster kehittyi 1960-luvulla aidoksi custom-pyöräksi, kunnes 1970-luku toi tullessaan legendaarisen XR750-mallin. H-D tarvitsi kipeästi XR750:n kaltaisen sporttisen pyörän mallistoonsa ja eirtyisesti kilpailutoimintaan. Sillä ajettiin lukemattomia voittoja Trans-Atlantic -kilpailuissa ja Dirt Track -ajoissa.

Uusi moottori 1980-luvulla

Vuonna 1972 XL oli varustettu 1000-kuutioisella Iron Head -moottorilla. 1970-luvun puolivälissä kytkimen käyttö oli siirtynyt vasemmalle ja takajarru oikealle. Vuoden 1977 uutuus XLCR (Café Racer) oli siihen asti sporttisin Sportster.
Vuonna 1983 esiteltiin malliston huipulle XR1000. Pian sen jälkeen uusi Evolution Sportster -moottori korvasi Iron Head -version. Tarjolla oli sekä 883- että 1100-kuutioiset moottorivaihtoehdot. Jälkimmäinen kasvoi kaksi vuotta myöhemmin 1200-kuutioiseksi. Vuoteen 1991 mennessä kaikki Sportsterit saivat 5-vaihteisen vaihdelaatikon ja 883-mallia lukuun ottamatta hihnavedon.

Klassinen mutta ei vanhanaikainen

XL1200S Sportster Sport sai 2000-luvulle tultaessa kahdet nelimäntäiset jarrusatulat. Vuoteen 2004 mennessä kaikki Sportsterit saivat uuden rungon ja kumikiinnitteiset moottorit.
90 hevosvoiman moottorilla ja tehokkailla jarruilla varusteltu XR1200 esiteltiin vuonna 2008, jolloin päivänvalon näki myös mustilla vanteilla ja graniitinharmaalla moottorilla varustettu Nightster. Vuoteen 2010 mennessä nykyinen Sportster-perhe alkoi hahmottua muun muassa XL883N Iron -mallin ja riisutun XL1200X Forty-Eightin muodossa. Kaksi vuotta myöhemmin XL1000V Seventy-Two palautti Sportster-mallistoon ripauksen alkuperäistä chopper-tyyliä. Kaikissa  malleissa näkyi tyylillisiä viitteitä 1950- ja 1960-lukujen Sportstereista, jotka olivat jo alunperin hakeneet muotokieltään edellisen vuosisadan moottoripyöristä. Historian havina on aina ollut luonnollinen yhtymäkohta Harley-Davidsonin suunnittelussa.


Vuonna 2016 Harley-Davidson täydensi Forty-Eight ja Iron883-malleja uudella jousituksella ja ABS-jarruilla, yhdistäen samalla uusimman tekniikan alkuperäiseen ”old-school”-tyyliin. Nyt 60-vuotisjuhlan kynnyksellä vuoden 2017 XL1200CX Roadster tuo Sportstereiden joukkoon jälleen huipputason suorituskykyä kunnioittaen samalla malliston pitkiä perinteitä.
Vuoden 2017 Sportster-mallistoon sisältyvät Iron 883, Superlow, 1200 Custom, Forty-Eight, Superlow 1200T ja Roadster.