Jättää Firebladen kiihtyvyydessä – Honda CB1000R Neo Sports Café


Honda esitteli Neo Sports Café Conceptiin perustuvan uuden CB1000R:n. Tehopaino-suhde on parantunut 20 prosenttia ja uutuuden luvataan kiihtyvän paikaltaan 130 kilometrin tuntinopeuteen nopeammin kuin CBR1000RR Fireblade.

Nelisylinterinen 1000-kuutioinen rivimoottori perustuu vahvasti Firebladen tekniikkaan. Sähköisen throttle-by-wire -kaasun mukana tarjolle on tullut kolme ajomoodia: Sport, Standard ja Rain.

Huipputehoksi ilmoitetaan 145 hevosvoimaa, eli lisäystä edeltävään malliin on 20 hevosvoimaa. Samalla CB1000R on joutunut 12 kilon laihdutuskuurille, joten tehopaino-suhde on parantunut huikeat 20 prosenttia. Suorituskyvyn parantamiseksi kokonaisvälitystä on tihennetty neljällä prosentilla.

Etujarruina on nyt nelimäntäiset radiaalisatulat yhdessä 310-millisten levyjen kanssa. Showan Big Piston -keulan vaimennukset on säädettävissä ja takapään Showa-monojousitus on täysin säädettävissä. Honda ilmoittaa uutuuden painojakaumaksi 48,5/51,5.

CB1000R:n tunnusmerkkinä on säilytetty yksipuolinen takasvingi, mutta sitäkin on muokattu ja takahaarukan pituutta on nipistetty 14,2 millillä. Uutta ilmettä takapäähän antaa haarukkakiinnitteinen rekisterikilven teline. Takarenkaan koko on kasvatettu lukemaan 190/55ZR17.

Honda CB1000R

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 998 cc
Teho: 145 hv (107 kW) / 10 500 r/min
Vääntö: 104 Nm / 8250 r/min

Akseliväli: 1455 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 16,2 litraa
Paino tankattuna: 212 kg