Kauhavalle kansainväliset mitat täyttävä kiihdytysrata – myös huippunopeusajot ohjelmassa

Jaska Salakari Super Twin Top Fuel -pyörällään vuoden 2017 Nitro Nationals EM-osakilpailussa Alastaron radalla.

Suomi saa ensimmäisen uuden kiihdytysradan sitten vuoden 1989, kun Kauhavan vanhan lentosotakoulun alueelle rakennetaan uusi dragstrip.

Kiihdytyskisojen ja -tapahtumien järjestämisestä vastaava FHRA Marketing ja Kauhavan lentosotakoulun alueen omistava LSK Business Park ovat allekirjoittaneet sopimuksen kansainväliset mitat täyttävän kiihdytysareenan rakentamisesta. Rakennustyöt aloitetaan tänä keväänä ja ensimmäiset kisat on tarkoitus ajaa jo kauden 2018 loppupuolella.

Nykyisiin moottoriratojen yhteyteen rakennettuihin kiihdytysratoihin verrattuna suurin ero on se, että kiihdytysareenan käyttö ei enää olisi riippuvainen moottoriradan muista toiminnoista. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Kauhavalla voidaan ajaa kiihdytysradalla kilpailuja tai testejä vaikka joka päivä.

Olihan se selvää että Suomeen tarvitaan uusi dragstrip, koska nykyiset radat ovat kisojen järjestyspaikkoina epävarmoja, sanoo FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell.
Epävarmuudella Laurell viittaa paitsi ratojen vain muutamaan sallittuun melupäivään kautta kohti, myös siihen että nykyiset radatkin vaatisivat perusteellista kunnostusta jotta niillä pystyttäisiin tulevaisuudessa ajamaan esimerkiksi Nitro Nationalsien kaltainen EM-osakilpailu.
Kun näytti siltä että Nitro Nationalsit voi olla jaossa, niin monikin paikkakunta ja yritys oli meihin yhteydessä ja ilmoittautui halukkaaksi järjestää tällainen iso kansainvälinen tapahtuma, sanoo Laurell.

Kauhavan vanhan lentosotakoulun alueella on valmiina 40 000 neliötä lämmintä hallitilaa ja lisäksi alueella on valmiina ravintola- ja majoituspalveluita. Nyt sinne rakennetaan itse kiihdytysradan lisäksi mm. turvavallit, katsomot ja ajanottojärjestelmät.
– Kauhavalla voidaan ajaa vaikka joka päivä, mikä tekee rata-alueen vaatimista investoinneista mielekkäitä. Tilanne on aivan toinen moottoriradan yhteydessä olevalla stripillä, jos siellä saa ajaa vain kymmenenä päivänä kaudessa.

LSK Business Park ja FHRA Marketing etenivät neuvotteluissa ripeään tahtiin.
Me haluttiin Suomeen huippuluokan rata, jossa voi ajaa paljon. He halusivat paikan, jossa käy paljon porukkaa ja usein. Kun molemmilla osapuolilla oli sama tahtotila, etenivät neuvottelut sujuvasti, toteaa Laurell.

Varttimailikisojen lisäksi tehty sopimus kattaa yksinoikeudella myös kahdeksamailin tapahtumat sekä standing milen eli huippunopeusajon tapahtumat. Itse kiihdytysrata rakennetaan nykyisen lentokentän rullaustielle ja se pyhitetään pelkästään kiihdytysajoon.
– Se tehdään kunnolla, jonka jälkeen sitä pidetään kuin kipeää peukaloa, eikä stripillä ajella ”kaiken maailman vehkeillä”, valaisee Laurell tämän hetken suunnitelmia.