Koeajo: BMW R 1250 GS – Enemmän vääntöä, enemmän suorituskykyä


BMW:n iso boxeri sai lisää kuutiotilavuutta ja Shiftcam-tekniikan eli siinä on muuttuva venttiiliajoitus. Muutosten seurauksena teho kasvoi yhdeksän prosenttia ja vääntö 14 prosenttia.

Paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa sen jälkeen, kun BMW esitteli vuonna 1980 R80 G/S:n boxermoottorilla, kardaanilla, offroad-renkailla sekä pitkillä joustomatkoilla. Peruskonsepti on siitä lähtien pysynyt samana, vaikka iskutilavuus on kasvanut 800 kuutiosta vaiheittain 1170 kuutioon ja kaudeksi 2019 se kasvaa jo 1254 kuutiosenttimetriin. Iskutilavuuden kasvatusta suurempi muutos on muuttuvan venttiiliajoituksen käyttöönotto.

Kun puhutaan ison GS:n kaltaisesta menestyksestä ja voittokulusta markkinoilla, ei suunnittelijoilla arvatenkaan ole suunnitelmissa keikauttaa koko konseptia ylösalaisin. Uutuuden tunnistaa vain uusista väreistä, lyhennetystä pakoputkesta ja uusituista venttiilikopista.

Uusi moottori on varustettu Shiftcam-mekanismilla, joka säätelee käytössä olevia nokan profiileja kierrosluvun ja kuormituksen mukaan. Näin moottorin vetoa ja käyntiä saadaan alhaisilla kierroksilla paremmiksi ja ylärekisterin tehoa vastaavasti korkeammaksi. Lisäksi iskutilavuus on kasvanut kokonaiset 84 kuutiota ja on nyt
1 254 kuutiota. Muilta osin tekniikkapuoli on säilynyt ennallaan.

Uuden teknologian toiminta tulokkaassa on samanaikaisesti yhtäältä hienovaraista ja toisaalta isoa. Hienovaraisuus ilmenee erityisesti verrattaessa uutta ja vanhaa. 1 170-kuutioinen bokseri käynnistyy selkeän rahinan ja nakutuksen siivittämänä; Shiftcam-moottori käyttäytyy sen sijaan nykyaikaisemmin eikä päästele leijonankarjahduksia käynnistyessään. Pakoputken venttiili avautuu vasta tyhjäkäyntikierroksilla ja purkaa ulos syvän bassoäänen ilman vanhaa tyypillistä peltipurkkimaista kolinaa. Vaihto rullaketjusta hiljaisempaan hammasketjuun on sekin osaltaan tasannut mekaniikan aiheuttamaa melua. Tyhjäkäynnillä 1 250-kuutioinen moottori hönkii rauhallisemmin ja tasaisemmin kuin edeltäjänsä.

Laajalti tunnettu BMW-kolahdus, joka kajahtaa, kun ykkönen viedään silmään, saatiin kuriin jo vuoden 2017 päivityksessä. Tästä huolimatta lähes kaikissa muissa vastaavissa pyörissä ykkönen menee päälle elegantimmin ja ilman erityisiä kommervenkkejä, eli perinne taitaa velvoittaa. Hydraulinen kytkin on kuitenkin tuttuun tapaan kevyttoiminen ja sen tuntuma on hyvä. Ajossa huomaa välittömästi, että moottorin käynti on matalilla kierroksilla entistä parempi. 60 km/h kuutosvaihteella on tavannut olla 1 170-kuutioisen version sietokyvyn raja, jolloin siitä lähtee tuntuvat värinät ja vastaaminen kaasuun on laimeaa. Uusi 1 254-kuutioinen on kuitenkin toista maata ja reagoi sujuvasti kaasuun isoimmalla vaihteella 50 kilometrin tuntinopeudellakin, eli nokkien profiilien muutokset ovat purreet. Isoa kaksisylinteristä moottoria ei uskoisi niin värinättömäksi kuin mitä Bemari on.

BMW R1250GS

Moottori: Kaksisylinterinen vastaiskumoottori, neste-/ilmajäähdytys
Iskutilavuus: 1254 cc
Poraus x isku: 102,5 x 76
Puristussuhde: 12,5:1
Teho: 136 hv / 7750 r/min
Vääntö: 143 Nm / 6250 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, kardaaniveto

Hinta: 23 480 €

Lue koko laaja 10 sivun koeajoartikkeli MP Maailman 20.12.2018 ilmestyvästä numerosta 1/2019.