Koeajo: Triumph Scrambler 1200 – Kilpailija isoille seikkailupyörille

Triumph Scrambler 1200 XC

Triumph Scrambler 1200 on markkinoiden ensimmäinen retropyörä, joka tarjoaa ominaisuuksillaan varteenotettavan vaihtoehdon aidoille seikkailupyörille.

Triumphin Scrambler 1200:sta tulee markkinoille kaksi versiota, XC ja XE. Molemmissa on sama 1200-kuutioinen rivikakkosmoottori, jonka arvoiksi ilmoitetaan 90 hevosvoimaa ja 110 newtonmetriä. Molemmissa on myös täysin säädettävä jousitus, edessä Showa ja takana Öhlins. Jarruina on Brembon huippuluokan M50 Monobloc -radiaalit ja etupyörän tuumakoko on 21”, ensimmäisenä luokassaan. Vakiovarustukseen kuuluu mm. vakionopeussäädin, ABS ja luistonesto. XC—mallissa on 200 millin joustomatkat, XE-mallissa peräti 250 milliä ja lisäksi siinä on parempi varustetaso, mm. kallistuksen huomioivat ABS:t ja luistonesto, kullanvärinen etuteleskooppi, 30 milliä suurempi istuinkorkeus, käsisuojat ja kahvanlämmittimet sekä säädettävät jalkatapit.

Triumph Scrambler 1200 XE

Moottorin luonteessa korostuu vääntö, hauskimmillaan se on kun luottaa isolla vaihteella tasaiseen vääntöön eikä huudata moottoria punarajan tuntumassa. Tehokkaiden jarrujen ja pitkän joustomatkan yhdistelmä hämmästyttää hyvällä toimivuudellaan, sillä minkäänlaista keinumista jarrutusten ja kiihdytysten välillä ei tunnu. XE:ssä kallistusvaraa on enemmän kuin riittävästi, jalkatapit eivät juurikaan osu asfalttiin. Mittaristosta löytyy vielä sellainen erikoisuus, että huipputehon kierrosluvuksi ilmoitetaan 7400 kierrosta mutta punaraja alkaa jo 7000 kierroksesta. Rajoitin tulee vastaan 7500 kierroksen kohdalla, joten käytännössä teho kasvaa lähes rajoittimelle asti.

Metzeler Tourance -renkaiden pito ja ajettavuus on hämmästyttävän hyvä. Ei tietenkään ratarenkaiden luokkaa, mutta arvostelussa pitää huomioida että ne sopivat kohtuullisesti myös soralle. Pyörä kääntyy lähes ajatuksen voimalla, moottorin voimantuotto on lineaarista ja jousitus ja jarrut huippuluokkaa. Kaiken viimeistelee pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko. Kun katteita eikä tuulilasia ole, niin vauhti tuntuu reippaana ajoviimana eikä nopeus suorilla karkaa vahingossa liian kovaksi, joskin 150 kilometrin tuntinopeuden yläpuolelle viisari heilahtaa haluttaessa todella nopeasti. Satula on kovahko mutta erityisesti urheilullisessa ajossa kova satula antaa paremman tuntuman kuin pehmeä sohva.

Kun alle vaihtuu XC-malli, leikkaa ajolinja ensimmäisissä mutkissa vahingossa sisäkaarteen puolen pientareelle. Alhaisempi painopiste ja asteen verran jyrkempi keulakulma tuntuvat selvästi terävämpänä kääntymisenä. Lisäksi takasvingi on 32 milliä lyhyempi ja siten akseliväli peräti 40 milliä pienempi, mikä vaikuttaa myös selkeästi kääntyvyyteen. Muuten XC tuntuu asfaltilla paremmalta mutta kallistusvaraa on vähemmän ja jalkatapit raapivat helposti asfalttia.

Koeajossa Triumphin uusilla Scramblereilla ajettiin toinen päivä pelkästään soralla ja maastossa, miten ne sopivat sinne? Mitä Escape- ja Extreme-varustepaketit pitävät sisällään? Miten valita XC:n ja XE:n väliltä omaan käyttöön sopiva malli? Koeajoraportti kokonaisuudessaan julkaistaan MP Maailman numerossa 2/2019, joka tulee myyntiin 24.1.219. Lue!

Triumph Scrambler 1200

nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 4 venttiiliä/sylinteri, märkä monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Poraus x isku 97,6 x 80,0 mm
Iskutilavuus 1200 cm³
Puristussuhde 11,0:1
Suurin teho 66,2 kW (90 hv) / 7400 r/min
Suurin vääntö 110 Nm / 3950 r/min

Hinta vahvistetaan tammikuun 2019 aikana