Koeajo: Triumph Speed Twin – Retropyörä tämän päivän suorituskyvyllä


Triumph on lainannut tekniikan ja rungon urheilullisesta Thruxton R:stä mutta muokannut ajoasennon ja ulkonäön maltillisemmaksi. Lopputulos on maukas yhdistelmä.

1200-kuutioisen kaksisylinterisen ”High Power” -rivimoottorin 97 hevosvoiman tehon tarjoama suorituskyky on varsin riittävä. Moottorin hienoin ominaisuus on kuitenkin sen tasaisen vahva vääntö, jonka ansiosta meno on pontevaa jo 2000-3000 kierroksen kohdalla. 112 newtonmetrin maksimivääntö osuu 5000 kierroksen kohdalle, eikä moottoria juuri tarvitse sen yli kierrättää. Punaraja tosin alkaa vasta 7000 kierroksesta ja rajoittimeen moottori pärähtää 7800 kierroksen kohdalla.

Ykkösvaihde on välitetty lyhyeksi, sillä rajoittimelle mennään jo noin 75 kilometrin tuntinopeudella. Kuutosvaihde on lyhyempi kuin muissa Triumphin 1200-kuutioisissa klassikoissa. Kun esimerkiksi Bobberissa satasen vauhdissa kierroksia on vain 2600, niin Speed Twinissä lukema on 3400. Välitys vaikuttaa sopivalta, sillä maantiellä 140 tuntuu mukavalta vauhdilta eikä moottori vielä huuda liikaa. Teho riittää siihen, että suurimmallakin vaihteella päästään kierroslukumittarin puna-alueen puolelle nopeusmittarin näyttäessä silloin jo kakkosella alkavaa lukemaa. Mutkateillä taas neljä suurinta pykälää ovat kaikki sopivia ajovaihteita, joilla Speed Twin etenee tarvittaessa rivakkaakin vauhtia. Moottorin ääni on vaimea, sillä korvatulppia käytettäessä tasakaasulla korviin kantautuu lähinnä tuulen suhinaa. Nakupyörätyyliin sopivasti varustetaso on niukka, perusvarusteiden lisäksi löytyy vain kolme ajomoodia ja luistonesto.

Triumph on Speed Twiniä suunnitellessaan jättänyt selvästi tilaa tulevalle R-versiolle, joka tullee erottumaan perusmallista säädettävällä jousituksella, mahdollisesti radiaalijarruilla, quickshifter-vaihdeavustimella ja avaimettomalla käyttöjärjestelmällä, vakionopeussäätimellä sekä kallistuksen huomioivilla ABS-jarruilla ja luistonestolla. Näin ainakin jos vertaa brittivalmistajan muihin malleihin.

Triumph Speed Twinin laajempi koeajoartikkeli julkaistaan MP Maailman seuraavassa (3/2019) painetussa lehdessä.

Triumph Speed Twin

Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 4 venttiiliä/sylinteri
Iskutilavuus: 1200 cc
Teho: 97 hv / 6750 r/min
Vääntö: 112 Nm / 4950 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1430 mm
Istuinkorkeus: 807 mm
Kuivapaino: 196 kg
Polttoainesäiliö: 14,5 litraa

Hinta: vahvistamatta