Koeajossa Honda CBR650R – “Pikku-Fireblade”


Uudistuksen myötä CBR650F:n mallimerkinnän F-kirjaimen tilalle tuli R. Hondalla se tarkoittaa lisää urheilullisuutta ja suorituskykyä.

Honda esitteli samaan aikaan uuden CBR650R -sportin ja CB650R -nakun. Ne jakavat saman tekniikan, mutta eroa on ulkonäössä, ajoasennossa ja ensiasennusrenkaat ovat erilaiset.

Koeajoon saimme ensin CBR650R:n. Ensimmäisenä se yllättää ajoasennollaan, jota on muutettu selvästi enemmän eteen nojaavaksi. Ei liian makaavaksi, mutta kuitenkin sen verran sporttiseksi että mutkateillä tai moottoriradalla ajoasennon saa sellaiseksi että pystyy luontevasti roikkumaan kunnolla sisäkaarteen puolella.

Moottorin 95 hevosvoimaa on suurin mahdollinen lukema, josta voi tarvittaessa kuristaa A2-luokan 35-kilowattisen version. Tehontuotto on saatu todella lineaariseksi ja sporttipyörään sopivaksi: mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän voimaa ja hauskuutta. Normaalissa katuajossa toki pärjää halutessaan alle 6000 kierroksella vaikka koko ajan, mutta urheilullinen meno edellyttää enemmän kierroksia ja ahkeraa vaihteiden käyttöä. Koeajopyörään oli asennettu lisävarusteena saatava quickshifter-vaihdeavustin, joka mahdollistaa isommalle vaihteelle vaihtamisen kytkintä käyttämättä. Erityisesti mutkateillä se on korvaamaton varuste, eikä kerran shifteriä kokeillut varmasti enää halua luopua siitä.

Nissinin nelimäntäiset radiaalijarrut tarjoavat tehoa niin, että tehokkaaseenkin jarrutukseen riittää kahden sormen siirtäminen jarrukahvalle. Ei moitittavaa. Jousitus on säädetty pehmeähköksi, mikä on tällaiseen katukäyttöön tarkoitettuun pyörään oikea valinta. Tyypillisestä Showan jousituksesta poiketen tahmeutta ei juuri tunnu, vaan jousitus vaikuttaa riittävän pintaherkältä. Mutkiin CBR kääntyy kevyesti, joskin ensiasennusrenkaiksi asennettujen Dunlop Sportmax D214 -renkaiden tuntuma on ohut ja lisäksi renkaat pitävät kunnolla vasta lämmittyään.

Etukate suojaa hyvin ajoviimalta, mutta sivukatteet ovat enemmän kosmetiikkaa kuin suojaamassa kuljettajaa. CB1000R-mallista lainatun mittariston nopeus- ja vaihdenäyttö ovat selkeät, kun taas kierroslukunäyttö saisi olla sporttipyörämäisempi, isompi ja selkeämpi. Erityisen kiitoksen Hondan suunnittelijat ansaitsevat siitä, että äänimaailmaan on kiinnitetty huomiota ja pikku-CBR muriseekin kokoluokka huomioiden harvinaisen äreästi. Koeajoryhmän lyhin kuljettaja oli 164-senttinen, ja hän kertoi Hondan käsittelyn onnistuvan helposti vaikka ajosaappaista ylsivät maahan lähinnä varpaat ja päkiät.

Ratapyörä tämä ei ole, vaan enemmän suunnattu jokapäiväiseen käyttöön kuljettajalle joka haluaa sporttisen oloisen vaihtoehdon. Toki CBR:llä voi ratapäiville mennä ja opetella rata-ajoa, mutta kilpailuun tähtäävään harjoitteluun sitä ei ole suunniteltu.

Tässä ensimmäisiä mietteitä heti koeajopyörän moottorin sammutuksen jälkeen. Palataan tarkemmin pyörän ominaisuuksiin MP Maailman painetussa lehdessä.

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 649 cc
Teho: 95 hv (70 kw) / 12 000 r/min
Vääntö: 64 Nm / 8500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1450 mm
Istuinkorkeus: 810 mm
Tankki: 15,4 litraa
Paino ajokunnossa: 208 kg

Hinta: 11 980 €