Koeajossa Honda GL 1800 Gold Wing


40 kilon painonpudotus tuntuu parempana ajettavuutena ja näkyy hoikempana ulkomuotona.

Honda on tehnyt täyskäännöksen Gold Wingin suunnittelussa. Enää uuden mallin ei tarvitse olla suurempi, mahtavampi, painavampi eikä siinä ole edeltäjäänsä enempää tavaratilaa. Päinvastoin suunnittelussa on lähdetty parantamaan ajettavuutta keventämällä painoa.

Sähköisen Ride-by-Wire -kaasun ansiosta kuljettajan valittavissa on neljä ajomoodia: Eco, Rain, Tour ja Sport. Moodin muutos muokkaa samalla pidonhallinnan, jousituksen ja DCT-kaksoiskytkinvaihteiston asetuksia valitun tyylin mukaiseksi. Tour osoittautuu mukavimmaksi vaihtoehdoksi; veto on tasaista eikä on-off -ilmiötä tunnu. Kierrokset pysyvät sopivalla tasolla lähes kaikissa ajotilanteissa. Sport-moodissa kierrokset tuntuvat pysyttelevän turhankin korkealla, sillä isossa kuutosboxerissa riittää vääntöä alemmillakin kierroksilla. Rajansa kuitenkin kaikella, ja se raja ylittyy Eco-moodin kohdalla. Sitä käytettäessä 7-vaihde kytkeytyy jo 70 nopeudessa. Jos siitä pitää lähteä ohittamaan, niin kierrokset pysyvät sitkeästi 1400 kierroksen tuntumassa eikä kickdown vaihda pienempää vaihdetta sisään. Tuntuu moottorin rääkkäämiseltä vedättää suurimmalla vaihteella ja lähes tyhjäkäyntikierroksilla ohituksiin. Toki kuljettaja voi plus- ja miinusnapeilla vaihtaa vaihdetta manuaalisestikin, mutta automaatin ja manuaalin sekoittelu tuntuu ajaessa muuten turhalta, niin hyvin DCT hommasta suoriutuu. Vaihteiston ainoa moite tulee reippaiden kiihdytysten jälkeen, kun Tour- ja erityisesti Sport-moodissa kierrokset jäävät todella korkealle useaksi sekunniksi odottelemaan että vieläkö kiihdyttely jatkuu, ennen kuin vaihde vaihtuu isommalle ja kierrokset tasaantuvat. Tour-asetuksella suurin vaihde kytkeytyy 80 tasanopeudessa ja sportilla 115 nopeudessa. Ajaessa kytkinkahvan puuttumiseen tottuu nopeammin kuin vaihdepolkimen puutteeseen, sillä sitä tulee hapuiltua varpailla erityisesti risteyksiin ja kiertoliittymiin saavuttaessa. Vaihteisto on välitetty pitkäksi ja suurimmalla vaihteella 3000 kierrosta vastaa 140 kilometrin tuntinopeutta. Erityisesti pitää vielä mainita urheilulliset pakoäänet, jotka eivät ole liian kovat mutta antavat kuitenkin vihjeen aiempaa paremmasta suorituskyvystä.

Lue uuden Gold Wingin koeajo kokonaisuudessaan uudesta MP Maailman numerosta. MP Maailma 10/2018 ilmestyy 22.11.2018.