Koeajossa Kawasaki Z 900 RS – aidosti retro ”ysisatanen”

Täysin uusi runko. Moottoria muokattu reilusti perus-Z 900:n koneesta. Ulkonäkö sisältää lukuisia pikku yksityiskohtia vuoden 1972 Kawasaki Z1:stä. Kawasaki on pannut koko osaamisensa peliin uuden retromallin suunnittelussa.

Uusi Z 900 RS ei siis ole ulkomuodoltaan muokattu Z 900, vaan kokonaan omalla rungolla varustettu uusi malli. Suunnittelussa lähdettiin liikkeelle tankista. Kun se oli saatu mieleiseksi, suunniteltiin runko niin että tankin muodosta ei tarvinnut tinkiä pisaraakaan. Sikäli pisara on oikea sana tankista puhuttaessa, että kyseessä on muotoilultaan ”pisaratankki”.

Todelliselta retromallilta vaaditaan kolme ominaisuutta. Ensiksi sen pitää ulkoisesti olla uskottavan näköinen. Toiseksi moottorin, jousituksen ja jarrujen pitää olla nykypäivän vaatimusten tasolla, jotta pyörällä huvittaa ajella muutenkin kuin parina kauniina kesäpäivänä. Kolmanneksi retropyörällä pitää olla selkeä esikuva, mielellään oman aikansa tehokkain malli. Kawasaki Z 900 RS on markkinoiden ensimmäisiä retromalleja, joka täyttää kaikki kolme vaatimusta. Näin voi sanoa, kun on päässyt koeajamaan mallia päivän verran.

Ensimmäisenä huomion kiinnittää RS:n fyysisesti suuri koko. Istuinkorkeus on 835 milliä ja muut mitat sopusoinnussa sen kanssa. Viimeistelyn taso on korkea. Kun starttinapista painaa, kajahtaa ilmoille rietas käyntiääni. Sopivan repivä, joka kuuluu ajettaessa makeasti kypärän sisään mutta ei häiritse liikaa sivullisia. Matalilla ja keskikierroksilla kiihdytettäessä käyntiääni muistuttaa repivää kolmisylinterisen rivimoottorin ääntä. Kawasakin edustaja kertoo suunnitteluosaston luoneen 20 erilaista versiota pakoputkistosta, ennen kuin haluttu äänimaailma saatiin aikaan. Tämä tinkimättömyys kertoo samalla Z 900 RS:n suunnittelusta, mallilla on haluttu kunnioittaa legendaarista ”ysisatasta”, ei häpäistä sitä.

Ajajan kannalta parasta Z 900 RS:ssä on ominaisuuksien tasapaino. 948-kuutioinen rivinelonen vetää niin pontevasti 3000 ja 5000 välillä, että toinen puolisko kierroslukualueesta jää helpolla käyttämättä. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteisto yksi prätkämaailman parhaimpia. Kun siihen yhdistää nelimäntäiset radiaalijarrut ja pehmeähkön mutta herkän jousituksen, niin moottorin, kytkimen, vaihteiston, jarrujen ja jousituksen muodostama kokonaisuus on harvinaisen hyvin tasapainossa.

Koeajo jatkuu vielä, joten palataan asiaan MP Maailman painetussa lehdessä 2/2018, joka ilmestyy jo tammikuussa.