Koeajossa Triumph Bonneville Bobber Black


Uuden Bobber Blackin heikoin tai vaatimattomin lenkki on sen nimi, sillä Black antaa sen käsityksen että kyseessä olisi vain uusi värimalli. Näin ei suinkaan ole, vaan Bobber Black on selvästi parannettu versio viime vuonna esitellystä Bobberista.

Mutkiin uusi Bobber Black kääntyy kevyesti ja nopeasti, mikä johtuu uudesta eturenkaan koosta. Perusmallin 19-tuumainen rinkula on vaihdettu 16-tuumaiseen 130/80-kokoiseen läskiin, joka sopiikin paremmin bobber-tyyliin. Keulakulma ja runkogeometria muutenkin on pidetty ennallaan, joten nyt näkee selvästi kuinka paljon eturenkaan koko vaikuttaa ajettavuuteen.

Ja sinne mutkaan voikin ajaa kovempaa, sillä etujousituksesta on perusmallin 41-millinen KYB-teleskooppi vaihdettu vaihdettu tukevampaan 47-milliseen Showaan. Vaikka joustomatkaa on edessä vain 90 milliä ja takana vieläkin vähemmän – 77 milliä – niin uusi Black nielee epätasaisuudet yllättävän mukavasti. Nimellisjoustomatka ei kerro koko totuutta, sillä 130/80 ja 150/80-renkaat ovat niin korkeat, että niiden avulla käytännön joustomatka on suurempi.

Jarrujakaan ei ole jätetty ennalleen, vaan Nissinin yhden levyn järjestelmä on edessä korvattu kahdella levyllä ja Brembon kaksimäntäisillä aksiaalisatuloilla. Liian terävät jarrut eivät vieläkään ole, mutta tyyliin sopivan tehokkaat. Normaalissa jarrutuksessa riittää kahden sormen käyttö etujarrulla ja tehokkaassa jarrutuksessa tulee otettua kolmas sormi mukaan.

Kun vielä varustelua on parannettu mm. LED-ajovaloilla yhdistettynä DRL-päiväajovaloon ja yhdellä napilla toimiva vakionopeussäädin on vakiovaruste, niin 1400 euron hintaerolle perusmalliin verrattuna löytyy katetta.

Teksti: Janne Huhtala
Kuvat: Kingdom Creative

Koeajoraportti julkaistaan MP Maailman tammikuussa ilmestyvässä lehdessä.

2017