Koeajossa Triumph Speedmaster – ”kaksipaikkainen Bobber”

Jalkatapit eteen, ohjaustanko taakse ja matkustajalle satula. Yksinkertaistettuna näin Triumph Bobber muuntuu Speedmasteriksi.

MP Maailma koeajoi uuden 1200-kuutioisen Speedmasterin Kalifornian auringossa. Mallinimi on tuttu mutta se onkin ainoa asia mikä muistuttaa vanhasta Speedmasterista. 865-kuutioinen moottori on vaihtunut Bobberista tuttuun 1200-kuutioiseen ”High Torque”-moottoriin, eli voimanlähteen painopiste on ollut väännössä. Vanhaan Speedmasteriin verrattuna tehoa on 25 prosenttia enemmän ja vääntöä peräti 42 prosenttia enemmän. Runko on lainattu Bobberista mutta muutettu kaksipaikkaiseksi.

Ohjaustangon päät on käännetty voimakkaasti taakse ja etukäteen tuntuu erikoiselta tarttua näihin ”kottikärryn aisoihin”. Ennakkoluuloista huolimatta ajoasento on mukava, selvästi pystympi kuin Bobberissa. 180-senttisellä mutta pitkäkätisellä kuljettajalla asento on jopa vähän takakeno. Kaupunkiajossa ja mutkatiecruisailussa asento on leppoisa ja matka-ajossakin 100-120 nopeudet osoittautuvat vielä ihan mukaviksi. Kovemmissa nopeuksissa ajoviima tuntuu niin että käsiä ja vatsalihaksia joutuu jännittämään.

Jousitus on pyörän tyyliin sopivasti pehmeä. Vaijerivälitteinen kytkin ei ole markkinoiden kevytkäyttöisimpiä mutta sopii hyvin yhteen jarrujen voimantarpeen kanssa. Retrosta ulkonäöstä huolimatta kytkin- ja jarrukahvoissa on etäisyyssäädöt. Hallintalaitteet ovat muuten käteensopivat mutta vilkun palautuspainike on uutena toiminnaltaan kulmikas ja vaatii välillä runsasta voiman käyttöä.

Moottori vetää pehmeästi 1500 kierrokselta alkaen. Vaihteet on välitetty pitkiksi, sillä satasen vauhdissa kuutosvaiheella kierroksia on vain 2600. Normaalissa cruisailussa kierrokset pysyttelevät pääosin 2000 ja 3000 kierroksen välillä. Jos kiihdytyksissä kierrättää moottoria lähelle 6800 kierroksen rajoitinta, niin huomaa kapeat kierroslukualueet joilla moottorista tulee värinöitä; 4300 kierroksen kohdalla jalkatappien kautta ja 1000 kierrosta myöhemmin ohjaustangon kautta. Voimansiirto toimii muuten kivasti, mutta miinusta tulee ykkösvaihteella nykivästä menosta siirryttäessä moottorijarrutukselta kaasulle ja toisinpäin.

Tässä ensimmäiset tunnelmat heti koeajon päätyttyä. Kattava koeajoraportti luvassa MP Maailman painetussa lehdessä.