Koeajossa Triumph Tiger 1200 XCA – tiikeri teroitti kyntensä


Triumph uudistaa koko seikkailupyörämallistonsa kaudelle 2018. Kävimme juuri koeajamassa uudet 1200-kuutioiset Tiikerit.

Valmistajan mukaan isossa Tiikerissä on uutta runko, moottori, varusteet ja lisäksi painoa on karsittu reilusti. Käytännössä runkogeometria ja rungon perusasiat ovat ennallaan, muutoksia on tehty pieniin yksityiskohtiin, lähinnä painon säästämiseksi. Moottori on kokenut reilumpia muutoksia. Toki se on edelleen rivikolmonen ja iskutilavuudeltaan 1215 kuutiosenttimetriä, mutta tuntuma on hyvin erilainen. Pyöriviä massoja on kevennetty lähes kolme kiloa, mikä tuntuu parempana kierrosherkkyytenä, mutta ennen kaikkea pienempien hyrrävoimien ansiosta Tiikeri on nyt kevyempi taitettava mutkiin. Erityisesti sen huomaa syheröisillä vuoristoteillä, joissa mutkat seuraavat toisiaan eikä suoria juuri ole.

Kaksipäiväisen koeajotapahtuman jälkimmäinen päivä vietettiin maastossa. brittivalmistaja luottaa uuteen malliinsa, kun uskaltaa päästää toimittajat tarpomaan 248 kilon kuivapainoisella Tiikerillä maastopoluille päiväksi. Alle oli asennettu Pirellin Scorpion Rallyt, joten pitoa ainakin oli riittävästi. Offroad-ajomoodi sallii takarenkaan luistoa reilusti, joten aktiivisempikin ajotyyli onnistuu vaivatta.

Pikku kolhuja tulee, jos innostuu liikaa painavalla pyörällä irrottelemaan maastossa.

Sorateitä ja polkuja sisällään pitänyt reitti oli pääosin kovapohjaista, mutta paikoin päästiin kokeilemaan etenemistä pehmeämmälläkin hiekalla. Tietysti iso ja painava pyörä on parhaimmillaan kovalla alustalla, mutta yllättävän hyvin se selvisi pehmeämmälläkin hiekalla, kunhan kuljettaja piti sinkin kireällä ja vedon päällä. Triumphin molempiin suuntiin toimiva shifteri osoittautui eteväksi varusteeksi sorapoluilla. Vaihteiden vaihto oli luvattoman helppoa, ja alunperin rata-ajoon suunniteltua vaihdeavustinta eli shifteriä voi varauksetta suositella myös adventure-pyörään. Semi-aktiivinen alusta säätyy offroad-asetuksiin vasemman käden joystickin valinnoilla. Kun moottorin tehokartta, ABS:n ja luistoneston sekä jousituksen toiminta on mukautettu offroad-moodilla maastoajoa varten, jää kuljettajalle vielä mahdollisuus säätää napilla vaimennuksia pehmeämpään tai jäykempään suuntaan oman vauhtitasonsa vaatimalle tasolle. Sekin osoittautui hyödylliseksi ominaisuudeksi tämän päivän reitillä.

Tässä ensimmäisiä mietteitä koeajosta, kun pöly ei vielä ole kunnolla laskeutunut ja hiekka rahisee edelleen hampaissa. Koeajotarina kokonaisuudessaan julkaistaan tammikuussa ilmestyvässä MP Maailmassa.