KTM: Mika Kallio jatkaa testikuljettajana 2018 – Miksi KTM:n kannattaa pitää Kallio testikuljettajana?

Mika Kallio
(Kuva: Philip Platzer / KTM Media Library)

KTM on vahvistanut MotoGP-luokan kuljettajansa kaudelle 2018. Mika Kallio jatkaa testikuljettajana ja hän ajaa muutaman osakilpailun kertalisenssillä. Kallion pitämiseen testiajajana on KTM:n kannalta yksi syy yli muiden.

KTM julkisti ennen tulevan viikonvaihteen Japanin GP:tä ensi kauden ajajavalintansa MotoGP-luokassa. Sopimuskuljettajat Pol Espargaro ja Bradley Smith jatkavat kisakuljettajina.

Mika Kallio jatkaa testikuljettajana ja hänelle järjestetään muutama GP-kisa kertalisenssillä valikoituihin osakilpailuihin. Mika on ollut avainroolissa vahvan 17 vuoden Grand Prix –kokemuksensa turvin kehitettäessä KTM RC 16 –pyörää kilpailukykyiseksi. Kalliolla on ajanut kolme GP-kilpailua hyvällä menestyksellä tällä kaudella. Kauden päätöskisassa marraskuussa Mika ajaa neljännen kilpailunsa tällä kaudella.

Kallio siirtymisestä Smithin tilalle kisakuljettajaksi jo ensi kaudelle on paljon spekuloitu, mutta nyt sille voidaan laittaa piste.

Kallio testiajajana pystyy hyvää kisavauhtiin

Kaikilla MotoGP-luokan tehdastalleilla on omat testitiimit. Niin myös KTM:llä, joka eroaa ratkaisevasti muista testiryhmistä. Sen testikuljettaja Mika Kallio eroaa ratkaisevasti muista testiajajista. Hän pystyy hyvää kisavauhtiin. Muilta testiajajilta samaa kisavauhtia ei löydy. Se on mielestäni ollut ratkaisevin syy, miksi KTM ei nostanut Mikaa kisakuljettajaksi jo ensi kaudelle. Vuodelle 2019 tilanne on toinen, jolloin esimerkiksi Smithin sopimus umpeutuu.

Pol Espargaro (44), Mika Kallio (36) ja Bradley Smith (38)
(Kuva: Philip Platzer / KTM Media Library)