KymiRingin pääsuora Euroopan pisin


– Kiitos Timo Pohjolan ja muiden moottoriurheiluaktiivien peräänantamattoman uskon asiaan, kyse ei ole enää unelmasta vaan meille on valmistumassa GP-rata, totesi toimitusjohtaja Markku Pietilä KymiRingin keskiviikkona järjestetyn tiedotustilaisuuden aluksi.

Julkisuudessa hanke on edennyt voimakkaasti MotoGP-kisahanke edellä, mutta se ei ole ainoa mittava kisasuunnitelma KymiRingillä. Viime kesänä on aloitettu virallisesti F1-kilpailun järjestämisen selvitystyö. Tällä hetkellä siis selvitetään ehtoja ja vaatimuksia, mitä F1-kilpailun järjestäminen edellyttää. F1-piirien johtohenkilöt ovat sanoneet, että MM-osakilpailun järjestäminen Suomessa kiinnostaa heti kun ratayhtiön puolesta ollaan siihen valmiita. Pyörät pyörivät jo, ja aika näyttää mitä se matkan varrella tuo tullessaan.

Valmistuessaan KymiRing tulee olemaan Pohjois-Euroopan ainoa GP-tasoinen moottorirata. Pituutta sillä on 4,5 kilometriä, leveyttä 12-20 metriä, 18 mutkaa ja korkeuseroa 23 metriä. Radan 1,2 kilometrin pääsuora on pidempi kuin millään muulla eurooppalaisella moottoriradalla.
– Alueella tullaan järjestämään muitakin suurtapahtumia, kuten festivaaleja ja konsertteja, joita alueen infrastruktuuri tukee, sanoo Pietilä.

Maaston muodot ja maa-ainekset ovat mahdollistaneet ekologisen rakentamistavan, ja kyseessä onkin ensimmäinen FIA:n ja FIM:n kestävän kehityksen periaatteiden mukaan toteutettava moottorirata. GP-radan valmiusaste on tällä hetkellä 80 prosenttia.

Radan rahoitusta on julkisestikin epäilty. Tähän mennessä rahaa on käytetty suunnittelu ja luvat huomioiden 14 miljoonaa euroa. Yhtiön tase on Pietilän mukaan vahva, ja yhtiöllä on myönnettyjä käyttämättömiä valtionapuja 4,6 miljoonaa euroa, josta suoranaisesti radan rakentamiseen kohdistuu 4,1 miljoonaa euroa.
– Yhtiöllä on noin 13 000 kerrosneliön rakennusoikeuksista esisopimus, jonka arvo on noin 6 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi rata-alueelle on kaavoitettu yli 100 000 kerrosneliötä. Valtiovallan, erityisesti kulttuuri- ja urheiluministeriön tuki on ollut tärkeä katalysaattori yksityisen tuen saamiseksi alueelle, sanoo Pietilä.

Moottoriratojen rakentamisen kulttuuri on muuttunut viime vuosina nopeasti.
– Ennen tämäntyyppisen radan peruskustannusarvio oli helposti 250 miljoonaan euroa ja siitä jopa kilpailtiin, että kuka käyttää rakentamiseen eniten rahaa. Nyt ajat ovat muuttuneet, ja ekologinen ja taloudellisempi rakentamistapa on vallannut alaa, muistuttaa AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio