”Lauri Tähkä” -ilme pyyhitty pois uuden BMW S1000RR:n keulalta


+8 hevosvoimaa ja -11 kiloa, siinä uudistuneen BMW S1000RR:n tärkeimmät numerot.

BMW:n huippumalli on saanut uuden rungon, moottorin ja jousituksen. Moottorin suurin tekninen uudistus on Shift Cam -järjestelmä, eli muuttuva venttiiliajoitus. Uudistuksen yhteydessä moottori on keventynyt neljällä kilolla ja se on myös edeltävää mallia kapeampi. Uusi teholukema on 207 hevosvoimaa. Muuttuvalla venttiiliajoituksella on pystytty parantamaan ala- ja keskikierrosten voimaa. Vääntölukema on parhaimmillaan 113 newtonmetriä ja yli 100 newtonmetriä on käytössä välillä 5500 – 14 500 kierrosta. Kierrosluvunrajoitin on nostettu 14 600 kierroksen kohdalle.

Toinen suorituskyvyn kannalta olennainen asia on paino, ja sitä on rypistetty alas huimat 11 kiloa. Kuivapainoksi ilmoitetaan 175 kiloa ja tankattuna viisari pysähtyy lukemaan 197 kiloa.

Vakiovarustukseen kuuluu neljä ajomoodia: Rain, Road, Dynamic ja Race. Ilman lisähintaa mukaan tulee myös kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin, mäkilähtöavustin sekä 6,5 tuuman TFT-mittaristo. Ulkoisesti suuri ero on epäsymmetristen “Lauri Tähkä” -tyyppisten ajovalojen vaihtuminen symmetrisiin kapealinjaisiin valoihin.

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, muuttuva venttiiliajoitus
Teho: 207 hv / 13 500 r/min
Vääntö: 113 Nm / 11 000 r/min

Hinta: 27 970 €