Niko Mäkisellä Navarran kisassa epäonnea ja onnea


Taistelu Open-luokan podium-sijoituksista päättyi toisen kilpailijan kaatuneesta pyörästä radalle tulleeseen öljyläikkään. Kaaduttuaan Mäkinen kipusi vielä luokan neljännelle sijalle.

OPEN 1000 RFME CEV -sarjan kauden kolmas kisaviikonloppu Navarran radalla on ajettu ja taistelu OPEN 1000 -luokan pisteistä kävi jälleen kuumana. Navarran rata on todella kinkkinen ja nopeavauhtinen, joten se ei tarjoa kuljettajille hetkenkään mahdollisuutta lepuutteluun.
Viikonloppu oli tällä kertaa epäonnen ja onnen saattelema ja lopputuloksena Mäkinen ajoi kisassa maaliin sijalla 4 ja sai plakkariin tärkeät 13 pistettä.

Lauantain ensimmäiset aika-ajot aloitettiin käytetyillä renkailla, jotka muutaman ”lämmittely” kierroksen jälkeen vaihdettiin uusiin. Ajat paranivat pikku hiljaa ja Mäkinen ajoi henkilökohtaisen ennätyksensä Navarran radalla. Aika oli lopulta 0,6 sekuntia nopeampi kuin 2017 ja sijoitus oli 18. kokonaistuloksissa ja 3. OPEN 1000 luokan kuskeista. Kärkeen jäi matkaa 2,5 sek.

Mäkisen kisa alkoi hyvin ja ensimmäisen kierroksen jälkeen sijoitus oli 19. Pari sijaa nousua ensimmäisten kierrosten jälkeen ja kovaa taistelua jälleen sijoista 14 -17 ja samalla OPEN luokan podium sijoituksista. Mutta kierroksella 11 kuvioon astuin huono tuuri… edellä ajaneesta ja keskeyttäneestä pyörästä radalla oli tullut hieman öljyä ja siitä Mäkisen pyörän etupyörä lähti irti ja liukumalla nurin. Mukaan tuli myös hyvä tuuri, sillä Niko sai nopeasti pyörän pystyyn ja ajo jatkui. Huonoa tuuria oli sen verran lisää, että pyörän elektroniikka oli laittanut kaatumisen seurauksena ns. turvamoodin päälle ja pyörän moottori oli ”vikasieto” tilassa, eikä kiertänyt kuin 10000 kierrosta. Sillä ei kauhean kovaa päässyt ja muutama kilpakumppani ohitti hänet vielä ennen ruutulippua, jolle Niko pääsi kuin pääsikin rikkinäisellä pyörällä. Maalissa sijalla 20 ja OPEN 1000 luokan 4. sija, joka toi hieman lohtua.

Sarjasijoitus säilyi kuitenkin kakkosena, vaikkakin pahin kilpakumppani sai hieman taas rakoa kasvatettua mutta vielä on kesää jäljellä…

Seuraava kisaviikonloppu on Heinäkuun 14.-15, Motorland Aragonin radalla Espanjassa, eli ajotaukoa tulee vajaa 3 viikkoa. Motorlandin osakilpailussa vuorossa onkin sitten tupla startit, eli jaossa 50 sarjapistettä yhdeltä viikonlopulta.