“Päitsi Trophy” madaltaa kynnystä osallistua Päijänteen Ympäriajoon

Aleksi Jukola voitti vuoden 2018 Päijänteen Ympäriajon. Kuva: Taneli Niinimäki

Legendaarinen Päijänteen ympäriajo ajetaan jälleen jo maaliskuun puolivälin tienoilla eli tarjolla saattaa olla taas lumiset olosuhteet ja syvät spoorit. Uusi kansainvälinen Päitsi Trophy -reitti tarjoaa yhä useammille mahdollisuuden maistaa suurta suomalaista seikkailua.

Seuraava eli 84. Päijänteen ympäriajo ajetaan 16.-17.3. Reitti on pääpiirteissään sama kuin viime kilpailussa. Aloitus- sekä yötaukopaikkana toimii jälleen Vierumäki, joka tarjoaa hienot puitteet kilpailulle. Tarkempi kilpailureitti julkistetaan myöhemmin.

Tuleva Päitsi ei enää ole kahden viime vuoden tavoin MM-osakilpailu, mutta jatkuu sitäkin vahvemmin perinteikkäänä kaksipäiväisenä suurena seikkailuna. Päitsin tavaramerkkejä ovat kymmenkunta erikoiskoetta per kilpailupäivä, pitkät erikoiskokeiden väliset siirtymät, talviolosuhteet sekä pimeänajo.

Harrastajille Päitsi on ollut vuosikymmenet suuri selviytymiskoetus ja “enduromiehen pyhiinvaellus”, kuten kokeneet konkarit kuvailevat. Ensi vuonna mukaan otetaan myös uusi reitti, Päitsi Trophy, joka tarjoaa aiempaa matalamman kynnyksen päästä kokemaan Päitsin tunnelmaa.

Päitsi Trophy on niin ikään kaksipäiväinen kilpailu, jonka reitti on kuitenkin lyhyempi kuin varsinaisen Päitsin. Päitsi Trophyyn kuuluu siis vain osa maastokokeista, ja ajopäivät ovat lyhyemmät, mutta olosuhteet ja fiilis sitä aitoa Päitsiä. Lauantaina ajoaika on noin kuusi tuntia.

Yhä suuremmalla harrastajajoukolla on nyt puitteet tulla kokemaan pala Päitsiä – ja kenties seuraavana vuonna osallistua täyspitkään kilpailuun.

Tulevassa Päitsissä ajetaan SM-luokissa A ja B, Cup-luokissa V40 ja V50 sekä kansallisissa C ja V-60 luokissa. Päitsi Trophyssa ovat mukana seuraavat luokat: D, Kuntoluokka, Classic ja pariajo. Päitsi Trophyssä on luvassa tuotepalkintoja!

Tulevalla Päitsillä panostetaan yhteishuoltoon aiempaakin enemmän, ja yhteishuolto helpottaa monella tavalla kilpailuun osallistumista. Yhteishuoltoon osallistumalla kuljettajat varmistavat korkealaatuisen huollon jokaiselle tankkauspaikalle, voivat alentaa osallistumisen kustannuksia ja vähentää kilpailun valmistautumiseen tarvittavaa työtä.

Yhteishuollon ansiosta huoltopaikat eivät ruuhkaudu, kilpailun turvallisuus paranee ja ympäristöä kuormitetaan vähemmän. Yhteishuollon ansiosta kilpailuun voi osallistua täysin ilman omaa huoltoautoa, mutta yksi oma huoltoauto toki helpottaa kilpailijan järjestelyitä. Tarjolla on myös haalarihuolto-palvelu.