Päivän nopein 360 km/h – Lappeenrannan lentokentällä rikottiin enemmän kalustoa kuin nopeusennätyksiä

Sami Takkunen ja renkaanlämmitystä 700 hv Hayabusalla ennen starttia.

Suomen nopeimmat prätkäkuskit kävivät Lappeenrannan lentokentällä haistelemassa sivutuulta ja totesivat, että ennätyksiä ei tässä kelissä ajeta.

Viime kaudella kahteen otteeseen 403 km/h tuloksen ajanut Sami Takkunen oli vaihtanut Suzuki Hayabusan BorgWarnerin ahtimen Garrettin 3586 -kuulalaakeriahtimeen ja samalla huipputeho oli saatu hilattua noin 700 hevosvoiman moottoritehoon. Suotuisissa olosuhteissa Takkusen ennätykseen olisikin ollut luvassa mahdollisesti roima parannus.

Tuulen suunta ja tähtimerkit eivät olleet sunnuntaina Lappeenrannan lentokentällä kohdallaan. Takkunen kävi nykäisemässä aluksi lämmittelyvedon ja haistelemassa tuulen suuntaa. Sekin riitti päivän ykköstulokseen 360 km/h. Toisen vedon Takkunen lopetti kesken ja pakkasi pienten tekniikkamurheiden sävyttämän vedon jälkeen Hayabusansa autoon odottamaan Hallin nopeusajoja kahden viikon kuluttua.

Mika Horto ja päivän toinen +500 hv Hayabusa. Taustalla päivän nopein auto, 325 km/h tuloksen ajanut 900 hv amis-Bemari.

Myös Mika Horto tavoittelee 400 km/h rajapyykin ylitystä, joka viime vuonna jäi harmittavan lähelle. Horton ahdetun Hayabusan tekniikka on suunnilleen viime vuotinen, mutta ruuvia on hieman kiristetty ja tehopenkki näytti 2,1 barin ahdoilla 460 hevosvoiman rengastehoa. Sopiva lukema erityisesti ahtopaineiden osalta, sillä varttimailimiesten mielestähän alle kahden kilon ahdetut lasketaan vapaastihengittäviksi. Horton Hayabusan moottoriteho oli tänään Lappeenrannassa siis reilusti yli 500 hv. Penkitysssessiossa oli kokeiltu myös 2,5 barin paineita ja silloin oli tullut pieniä viitteitä kansipahviongelmasta.

Toinen muutos Horton pyörässä tälle kaudelle on se, että ahtopaine on säädetty vaihdekohtaisesti niin, että ykkösvaihteella käytössä on ”vain” 240 hv, kakkosella 300 hv ja kolmosella 350 hv. Johtuiko sitten uudesta säätöjärjestelmästä vai liittyikö mahdolliseen kansipahviongelmaan, niin Horton pyörä röpötti kolmella pienimmällä vaihteella rajusti ja vasta nelosella ja täysillä ahdoilla moottori kävi puhtaasti. Kotkan mies valitsi ”vian ulos ajamisen” sijaan sen halvemman vaihtoehdon, eli pakkasi lämmittelyvedon jälkeen pyörän kuomukärryyn ja lähti kotitalliin selvittämään ongelmaa. Kahden viikon kuluttua Hallin lentokentällä nähdäänkin nälkäinen kuljettaja, jonka ainoana tavoitteena on ylittää 400:n rajapyykki.


Lappeenrannan lentokentällä nähtiin sunnuntaina viisi 300:n loppunopeuden ylitystä, ja ne kaikki ajettiin Suzuki Hayabusilla. Vain viisi kolmensadan ylitystä ja yksi 200 mph nopeuden ylitys kertovat ajokelin haasteellisuudesta. Muiden merkkien ja mallien nopeimmat ajoivat mm. seuraavia tuloksia:
nopein Honda XX: 260 km/h
nopein Yamaha R1: 282 km/h
nopein Triumph Street Triple 232 km/h
nopein Moto Guzzi (V II) 204 km/h
nopein Harrikka: Antti Leskisen Spora 211 km/h
nopein auto: BMW E30: 325 km/h