Suomalainen RMK E2-sähkömoottoripyörä sarjatuotantoon 2020 alussa – Hinta 24 990 €


Vuonna 2025 Suomessa on tarkoitus valmistaa jo 4000 kappaletta RMK E2-sähkömoottoripyöriä, mikä tarkoittaa 100 miljoonan euron liikevaihtoa. Tuleeko Suomesta sähkömoottoripyörien valmistuksen suurvalta?

Teemu Saukkion rakentama E1-sähkömoottoripyörä oli ensimmäinen Suomessa valmistettu ja rekisteröity sähkömoottoripyörä. Saukkio ei jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan ennakkoluulottoman keksijän päässä valmistui nopeasti idea E2-sähkömoottoripyörästä, joka rikkoisi käytännössä kaikkia moottoripyörän suunnittelun lainalaisuuksia ja tekniset ratkaisutkin olisivat täysin kilpailijoista poikkeavia.

E2 rakentuu takapyörän napaan suunnitellun vannemoottorikeksinnön ympärille. Vannemoottorin ansiosta E2 ei tarvitse lainkaan vaihteistoa eikä voimansiirtohäviöitä tuottavaa ketju- tai kardaanivetoa. Rakenteen edut tulevat esiin mm. vähentyneinä osien ja huoltotarpeen määränä, mikä puolestaan tarkoittaa samalla painon ja hinnan saamista alemmas kilpailijoihin nähden. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 50 kilowattia eli 68 hevosvoimaa. Jos se ei vielä säväytä, niin sen tekee viimeistään 320 newtonmetrin vääntölukema. Se vastaa nykyaikaisen parilitraisen dieselauton vääntölukemaa. Eikä siihen ole erityisesti tarvinnut ”virittää” sähkömoottoria vaan pikemminkin ”kuristaa”, sillä ensimmäisen version vääntölukema oli järisyttävä 960 newtonmetriä. Toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan tässä vaiheessa 200-300 kilometriä.

Teemu Saukkio

Prototyyppi on valmis ja E2 on nyt koeajovaiheessa. Myös tyyppihyväksyntäprosessi on jo aloitettu. Hankkeen ympärille on viime vuonna perustettu yritys, RMK Vehicle Corporation. Yrityksen tarkoitus on valmistaa ensimmäiset 150 RMK E2-sähkömoottoripyörää ”kotimaisena piensarjana”, jolloin viranomaisehdot ovat väljempiä. Kunhan E-tyyppihyväksyntä saadaan voimaan, voidaan tuotantoa jatkaa varsinaisena sarjatuotantona.

Eurooppalainen moottoripyörämarkkina on suuruudeltaan 900 000 moottoripyörää vuodessa. Sähkökäyttöisten moottoripyörien myynti on vuodesta 2012 alkaen kasvanut keskimäärin 30 prosentin vuosivauhdilla ja vuonna 2017 niitä myytiin Euroopassa 4000 kappaletta. E2 on RMK Vehicle Corporationin mukaan kiinnostava paitsi ympäristösyistä sähköpyörää ostaville, myös perinteisille moottoripyöräilijöille. Yhtiön tekemien tutkimusten ja selvitysten perusteella tekninen edistyneisyys ja tehokkuus hivelevät käytännössä kaikkia moottoripyöräilijöitä, ja RMK E2 pitää sisällään ne molemmat. Yksi E2:n erikoisuus on applikaatio, jonka välityksellä RMK E2:n ostaneella asiakkaalla on suora yhteys valmistajaan. Muilla valmistajilla ei tällaista järjestelmää vielä ole. Moottoripyörien myynti tulee tapahtumaan pelkästään verkkokaupassa ilman välikäsiä, mikä sekin laskee kustannuksia.

RMK E2-sähkömoottoripyöriä on jo mahdollisuus ennakkotilata 2000 euron varausmaksulla. Ennakkotilausten mukaan suurimmat markkinat tulevat olemaan järjestyksessä USA, Eurooppa ja Aasia. Yrityksen on siitä huolimatta tarkoitus aloittaa maailmanvalloitus Euroopasta ja vasta sitten laajentaa muihin maanosiin.

Kilpailijoita ovat mm. amerikkalainen Zero Motorcycles, jonka liikevaihto vuonna 2017 oli 90 miljoonaan dollaria. Kilpailijoista italialainen Energica Motor Company puolestaan tunnetaan siitä, että se toimittaa sähkömoottoripyöriä paitsi tieliikenteeseen, myös MotoGP-sarjan yhteydessä ajettavaan MotoE-kilpailuluokkaan. KTM Freeride -sähkömoottoripyörä puolestaan on ollut markkinoilla vuodesta 2015 ja se on jopa ehtinyt kokea jo ensimmäiset malliuudistuksensa. Harley-Davidsonin ensimmäinen sähkömoottoripyörä taas on tällä hetkellä ennakkomyynnissä ja ensimmäiset pyörät on tarkoitus toimittaa asiakkaille loppuvuodesta 2019. RMK Vehicle Corporationin mukaan Harleyn sähköpyörän hinta on 30 prosenttia korkeampi kuin E2:n tämänhetkinen hinta. RMK E2:n asiakashinnaksi kerrotaan 24 990 euroa, josta suorien valmistuskustannusten osuus on 60 prosenttia.

RMK Vehicle Corporationilla on parhaillaan menossa osakeanti, jolla yhtiö hakee rahoitusta prototyypin saattamiseksi tuotantovalmiiksi sekä tuotantolinjan ja pyörän elektroniikan viimeistelyyn. Lisätiedot:
RMK Vehicle Corporation, osakeanti