Suomeen kaksi Ducati Panigale V4R Superbike-kilpuria


Upouusi MotoGP-tekniikkaan läheisesti perustuva Ducati Panigale V4R nähdään myös Suomen radoilla tulevana kesänä. Suomeen on tulossa kaksi uutta Superbike-Panigale V4R -mallia.

Viime syksyn Milanon kansainvälisen moottoripyöränäyttelyn kohutuin uutuus oli World Superbike -luokkaan tulevan Ducati Panigale V4R:n tuotantomalli, jolle ilmoitettiin Akrapovic-putkistolla 234 hevosvoiman teholukema. Moottori perustuu suoraan Ducatin MotoGP-luokassa käyttämään moottoriin. Eksoottisesta tekniikasta johtuen hintakin nousee korkeaksi, joten yleisesti ajateltiin että suomalaisten on mahdollista nähdä tämä high tech -laite vain messuständillä.

Näin ajatteli myös kaksi viime kautta kahden Superbike-Suzukin kilpatiimiä pyörittänyt Sami Nurmi, kunnes mielenkiinto uutta tekniikkaa kohti vei voiton.
– Katsoin kiinnostuneena Ducati Panigale V4R:n esittelyn, ja hylkäsin ajatuksen sen hankkisesta välittömästi. Kunnes parin viikon kuluttua huomasin avaavani aina uudelleen artikkelit V4R:stä ja lukevani niitä uudelleen ja uudelleen. Jo marraskuussa syntyi henkinen päätös pyörän hankkimisesta.
Ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys, että pienenä määränä rakennettavaa erikoismallia edes saa Suomeen, vaikka halu ja edellytykset sen hankkimiseen muuten olisivat kunnossa. Kun Nurmi selvitti muita pyörävaihtoehtoja ensi kaudeksi ja joutui hylkäämään niitä joko tuotannon myöhäisen alkamisen tai ”tekniikan tavallisuuden” takia, niin pian Ducati-kauppakirjaan oli piirretty allekirjoitukset ja helmikuun alussa valmistettavan pyörän odotus Suomeen oli alkanut. Ennen joulua hankkeeseen mukaan tuli Toni Torpakko, joka kaksi viime kautta on Nurmen tapaan ajanut Suzukilla. Myös Torpakko hylkäsi ajatuksen Ducatista aluksi, mutta mitä enemmän ajatusta pyöriteltiin, sitä kiinnostavammalta italialaisori alkoi tuntua. Pian olikin Suomeen tilattuna jo kaksi uutta Panigalea.

Mutta kuinka helppoa tai vaikeaa on upouuden mallin rakentaminen kilpamoottoripyöräksi?
– Suomen mittakaavassa on vaikea saada tietoa tarjolla olevista osista, ja jopa erikoisen etupään paineistetun jousituksen speksit tuntuivat olevan kiven alla. Varaosakuvia ei ole vieläkään, ja tietoja on hankittu suoraan alihankkijoiden kautta, kertoo Sami Nurmi rakennusprojektin haasteellisuudesta.
Selvitystyöhön ja osien tilailuun onkin kulunut jo satoja tunteja, vaikka pyörät eivät ole vielä edes Suomessa. Itse asiassa niiden valmistus aloitetaan juuri näillä näppäimillä, helmikuun alussa.

Panigale V4 -perusmallin 1103 kuution iskutilavuus on R-versiossa pienennetty 998 kuutioon, mutta siitä huolimatta huipputehoa on enemmän. Kierrosluku on nostettu viidellä pienimmällä vaihteella 16 000:een ja kuutosvaihteella peräti lukemaan 16 500. Kampiakselia on kevennetty huimat 1100 grammaa ja muutenkin pyörivät massat ovat kevyempiä. Kiertokanget ja venttiilit ovat titaania, ja jopa venttiilien kiilat on valmistettu titaanista. Jossain tehtaan spekseissä kerrotaan imuventtiilien olevan titaania ja pakopuolella olevan teräsventtiilit, jossain taas kaikkien venttiilien sanotaan olevan titaania. Kytkimestä julkaistiin aluksi tieto, että se olisi märkäkytkin, mutta jossain vaiheessa tieto muuttui ja pyörässä onkin kuivakytkin.
– Jopa lehdistökoeajossa oli paikalla sekä märkä- että kuivakytkimellä varustettuja malleja. Se kertoo miten myöhäiseen vaiheeseen asti tehdas on testannut eri vaihtoehtoja, sanoo Nurmi.

Kisakatteissa on valmiina paikat, joihin voidaan kiinnittää tuotantomallin sivukatteissa olevat siivet. Niiden luvataan tarjoavan 30 kilon downforce 270 kilometrin tuntivauhdissa. Jo satasen vauhdissa vaikutus on 7-8 kiloa. R:n sivukatteet ovat 38 milliä puoleltaan leveämmät kuin perus-Panigalessa. Kaikki tähtää mahdollisimman hyvään aerodynamiikkaan, siihen että kuljettaja pääsee suojaan katteiden taakse.
Tämä on ensimmäinen pyörämalli, jonka katteiden ja aerodynamiikan kehityksestä on vastannut Ducati Corse, eli tehtaan kilpailuosasto. Ducati Panigale V4R:n suunnittelussa onkin ollut vain yksi tavoite: voittaa Ducatille World Superbiken maailmanmestaruus.

Normaaliin pyöränrakennusprojektiin verrattuna Panigalen rakentamisessa on sentään jotain helpompaakin. Jousitus ja jarrut on jo tehtaalla suunniteltu suoraan kilpailukäyttöön, joten niille ei ainakaan alkuvaiheessa tarvitse tehdä mitään.
– Muihin pyöriin ne joutuisi rakentamaan uusiksi kisakäyttöön, joten se tasoittaa vähän hintaeroa muihin pyörämerkkeihin.

Mitä Panigale V4R sitten maksaa kaupan hyllyllä?
– FIM-säännöt määräävät pyörän hinnalle limiitin, joka on 40 000 euroa. Kun kyseessä on näin eksoottista tekniikkaa, niin voidaankin olettaa Ducatin joutuvan myymään tappiolla pyörät, tai ei se valmistaminen ainakaan kauhean kannattavaa voi olla.
Tähän johtopäätökseen voi päätyä siitä yksinkertaisesta syystä, että esimerkiksi tekniikaltaan ”paljon perinteisempi” Desmosedici RR maksoi jo vuosia sitten käytännössä tuplahinnan Panigale V4R:ään verrattuna. Tuotantopyöriä on FIM-sääntöjen mukaan valmistettava 750 kappaletta, joista ensimmäisen kuuden kuukauden aikana vähintään 250 kappaletta.

Toni Torpakon päätavoitteena on tällä kaudella Alpe Adria -sarjan kuusi kilpailuviikonloppua ja 12 kilpailulähtöä. Sami Nurmen pyörä kiertää kisoissa Torpakon varapyöränä, ja syy siihen on selkeä.
– Ei siellä varikolla tule olemaan montaa pilttuuta, josta voisi käydä kyselemässä Panigaleen osia lainaksi.
Lisäksi tullaan aikataulujen sallimissa puitteissa kilpailemaan Suomessa.
– Jos päällekkäisyydet karsitaan aikataulusta pois, niin meillä on mahdollisuus teoriassa osallistua kauden aikana eri sarjoissa yhteensä 15 kisaviikonloppuun.

MM-sarjassa tehdas-Ducateja käskevät Chaz Davies ja Alvaro Bautista. Muissa sarjoissakin pyörä tullaan näkemään, mm. Australian sarjassa sillä myrkyttää menemään vanha herra Troy Bayliss ja brittien BSB-sarjassa Josh Brookes sekä Scott Redding. Kovin laaja joukko ei sillä kuitenkaan ensimmäisenä kautena kilpaile, joten Nurmelle ja Torpakolle on nostettava hattua ennakkoluulottomasta projektista.