Tällainen on MotoE-luokan Energica Ego Corsa -sähkömoottoripyörä


Viiden Euroopan MotoGP-kisan yhteydessä ajetaan ensi kaudella MotoE-luokan sähkömoottoripyörien kilpailu. Mukana on myös Ajo Motorsport MotoE -tiimi kuljettajanaan Niki Tuuli. Tässä lyhyt esittely MotoE-pyörästä.

Italialainen Energica Motor Company toimittaa MotoE-luokan pyörät kaikille talleille. Energicalla on useita sähkömoottoripyörämalleja, joista kilpailukäyttöön on suunniteltu tämä Ego Corsa -malli. Sen tehoksi ilmoitetaan 120 kilowattia (161 hevosvoimaa) ja vääntölukemaksi kierrosalueella 0-5000 r/min tasan 200 newtonmetriä. Niiden avulla pyörän luvataan kiihtyvän 0-100 km/h alle kolmessa sekunnissa ja saavuttavan 270 kilometrin huippunopeuden.

Kilpailukäyttöön suunnitellussa litium-ioni-akussa on valmistajan mukaan noin 50% suurempi kapasiteetti kuin katulaillisissa malleissa. Akuston paino on noin 120 kiloa ja pyörän kokonaispaino noin 250 kiloa. Runkona on trellis-putkirunko ja takoalumiinivanteilla pyörivät Michelinin renkaat. Katteet, jarrut ja jousitus on optimoitu kilpailukäyttöön soveltuviksi.

Tässä Energica Ego Corsan ajovideo Sachsenringin radalta: