Tavoitteena jatko Espanjan sarjassa – Niko Mäkisen sopimusasiat ratkeamassa helmikuussa


– Yamaha Europe haluaa meidän jatkavan samassa luokassa ja tarjoaa viime vuotta parempaa pakettia tälle kaudelle, sanoo Nikon sopimusasioita hoitava Mika Mäkinen.

Ratamoottoripyöräilijä Niko Mäkisen viime kausi oli raskas mutta tulokset olivat tavoitteiden mukaiset. Open 1000 -luokan mestaruus Espanjassa irtosi avausosakilpailun kaatumisesta huolimatta parinkymmenen pisteen erolla. Yamaha Cupissa tuloksena oli ykköstila ja avausosakilpailua lukuunottamatta myös ykköstilat kaikista muista kisoista.

Niko Mäkisen palkinnot ehtivät Espanjasta Suomeen vasta muutama päivä sitten ja siksi viime kauden mestaruuskahvit juotiin vasta tällä viikolla. Samalla juhlittiin myös Suomen Moottoriliiton Niko Mäkiselle myöntämää kultaista ajajamerkkiä.

Niko Mäkinen ja Suomen Moottoriliiton kultainen ajajamerkki.

Mika Mäkinen korostaa, että ratamoottoripyöräily jos joku on joukkueurheilua, ja viime kaudella koko tiimi panosti kaikkensa Nikon menestyksen eteen.
– Mekaanikkona mukana ollut Petri Marjamaa painoi kilpailuviikonloppuina pitkää päivää ja espanjalaistiimin puolelta tullut toinen mekaanikko samoin.
Mika Mäkinen oikaisee samalla ennakkoluuloja ulkomaalaistiimien kanssa toimimisesta.
– Tiimin kanssa hommat toimi kuten sovittiin, molemmin puolin. Yhteistyö oli todella hienoa, vaikka aina pelotellaan että miten asiat ulkomaalaistiimien kanssa hoituvat.

Ensi kauden sopimusluonnos odottaa Mäkisten pöydällä ja Stratos-tiimi on kysellyt ahkerasti että joko nimet pannaan paperiin.
– Rehellisesti sanoen kysymys on tietysti rahasta ja että saadaan riittävästi yhteistyökumppaneita mukaan. On se sen verran kallis paketti, että omilla rahoilla sarjaan ei ole asiaa.
Yamahan puolelta on tarjolla viime vuotta parempi paketti, kun ajokiksi on tulossa Yamaha R1:n huippumalli R1M. Samalla moottoripuolelle olisi tulossa kehitystä. Tarkoitus on jatkaa samassa Espanjan sarjan Open 1000 -luokassa. Yamahan lisäksi myös rengastoimittaja Dunlopin suunnalta on luvattu menestyksen myötä speciaalimpaa rengasta sekä aika-ajoihin että kisoihin.

Open 1000 -luokan rinnalla ajettava Stock 1000 -luokka olisi teoriassa toinen vaihtoehto, mutta se vaatisi kertaluokkaa kovemmat panostukset.
– Sen sarjan kanssa pitäisi olla naimisissa 8-9 kuukautta vuodesta. Viime kaudella esimerkiksi Nikon espanjalaisella tiimikaverilla oli kilpailukauden alkaessa jo takana 22 testipäivää, joista yhdeksän pelkästään Dunlopin rengastestiä.

Niko Mäkisen sopimusasioiden odotetaan ratkeavan helmikuun puoliväliin mennessä.