Täysin uusi Honda GL 1800 Gold Wing esitelty


Moottori säilyy 1800-kuutioisena kuutosboxerina, mutta runko, etujousitus, muotoilu ja varustetaso muuttuvat täysin.

Vuonna 2001 markkinoille tullut Gold Wingin edellinen sukupolvi on saanut kauan kaipaamansa seuraajan, kun Honda esitteli Japanissa täysin uuden Gold Wingin.

Moottorin iskutilavuus on säilynyt samana, mutta vanhat kaksiventtiilikannet ovat saaneet väistyä neliventtiilikansien tieltä. Teho on noussut 118 hevosvoimasta 124 hevosvoimaan, vääntö puolestaan 167 newtonmetristä lukemaan 170. Sähköinen fly-by-wire -kaasu mahdollistaan eri ajomoodien käyttöönoton, ja uudessa Wingissä on neljä ajomoodia: Tour, Sport, Economy ja Rain. Myös luistonesto kuuluu varustukseen. Honda on Gold Wingissä ottanut käyttöön myös autoista tutun start/stop -toiminnon, jossa moottori sammuu liikennevaloihin pysähdyttäessä kolmen sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen, ja käynnistyy uudelleen kun kaasukahvaa käännetään.

Vaihteisto on saanut lisäpykäliä, kun vanhan viisipykäläisen sijaan on tarjolla 6-vaihteinen manuaali tai kolmannen sukupolven 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Manuaalivaihteisen kuudes pykälä on välitykseltään pidempi kuin vanhan vaihteiston suurin vaihde eli viitonen. Kytkimessä on luistotoiminto, mikä parantaa takarenkaan pitoa moottorijarrutustilanteissa ja pehmentää pienemmälle vaihteelle vaihtoa.

Runko on uudistettu täysin, ja uuden rungon sanotaan olevan kaksi kiloa kevyempi. Moottori on siirretty 40 milliä eteenpäin, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia. Etujousitus on täysin uusi. Perinteinen liukuputkilla varustettu etuteleskooppi on korvattu BMW:n Duolever-tyyppisellä ratkaisulla, jossa on alumiinihaarukka, kolmiotuet ja teleskoopin takana yksi jousituselementti.
Jousituksessa uutta on myös elektroninen säätömahdollisuus. Takajousituksessa on neljä asentoa esijännitykselle: yksin, yksin ja matkatavarat, kahden hengen kuorma ja kahden hengen kuorma matkatavaroilla.

Katteet on muotoiltu kulmikkaammiksi ja säädettävä tuulilasi on nyt pienikokoisempi. Uudistuneen aerodynamiikan ja moottorin muutosten luvataan yhdessä pienentäneen polttoaineen kulutusta peräti 20 prosenttia. Toimintasäde tankillisella on pysynyt ennallaan, sillä tankkia on samalla pienennetty 25 litrasta 21 litraan. Laukkujen tilavuutta on pienennetty, sillä Hondan tutkimusten mukaan vanhassa Wingissä oli turhankin paljon säilytystilaa. Mittaristo on sekin saanut vaikutteita BMW:n matkamalleista. Reunoilla on kaksi pyöreää mittaria ja niiden välissä seitsemäntuumainen väri-TFT-näyttö.

Parantuneesta varustetasosta huolimatta uuden Gold Wingin painon luvataan laskeneen. Kun vanha malli painoi tankattuna 413 kiloa, niin uuden mallin luvataan painavan varustetasosta ja vaihteistovaihtoehdosta riippuen 365 – 383 kiloa.

Uusi Gold Wing esiteltiin Japanissa, joten Euroopan mallin tiedot saattavat hienoisesti poiketa nyt esitetyistä. Euroopassa Honda esittelee Gold Wingin Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä marraskuun alkupuolella.