Teemu Saukkio: “E2-sähköpyörässä on ratkaisuja joita lainsäädäntö ei tunne, joten se ei  salli eikä kiellä niitä”


E2-sähkömoottoripyörän “isä” Teemu Saukkio saa jopa kyllästymiseen asti vastata samoihin kysymyksiin, joissa epäillään että hänen keksintönsä ei voi toimia.

Prototyyppivaiheessa olevan RMK E2 -sähkömoottoripyörän testit ja yksityiskohtien viimeistely ovat kovassa vauhdissa. Pyörän suunnittelussa on päädytty moniin normaalista poikkeaviin ratkaisuihin niin tekniikan kuin ulkonäönkin suhteen. Osaa erilaisuus miellyttää, osa taas tyrmää uutuuden pelkästään siksi että se poikkeaa monessa mielessä valtavirrasta. E2:n tehoksi ilmoitetaan 68 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 320 newtonmetriä. Huippunopeus on toistaiseksi rajoitettu lukemaan 160 km/h. Toimintamatka latauksella tulee olemaan 200-300 kilometriä ja paino on noin 200 kiloa.

Suomalaiskansalliseen tapaan sosiaalisessa mediassa ja keskustelufoorumeilla esiintyy lukematon joukko “asiantuntijoita”, jotka tyrmäävät koko idean vaikka eivät ole edes nähneet koko E2-pyörää. Teemu Saukkio sanoo olevansa jopa vähän kyllästynyt oikomaan kerta toisensa jälkeen samoja ennakkoluuloja jokaiselle epäilijälle erikseen, joten kysytään tässä ja nyt ne yleisimmät kysymykset ja annetaan Teemu Saukkion vastata.
 
1. Sähköpyörien toimintamatka on yhdellä latauksella liian lyhyt ja latausaika liian pitkä?
– E2:ssa on laturi kyydissä joten sen voi ladata missä vaan 3-4 tunnissa täyteen. Lisäksi DC-pikalataus mahdollistaa nopean latauksen pikalatausasemilla. Tämä ei ole rautaperseajoon tarkoitettu pyörä, joten se soveltuu “vain” niille 99 prosentille motoristeista, jotka ajavat vähän lyhyempiä matkoja päivässä. Siinä on meille aluksi riittävän suuri kohderyhmä. Vannemoottoriratkaisusta johtuen meillä ei ole lainkaan voimansiirron hävikkiä, joskin rullausvastus saattaa olla vähän isompi mutta ei läheskään yhtä iso kuin perinteinen voimansiirron hävikki, joten se kasvattaa meidän toimintamatkaa verrattuna kilpailijoihin. Lisäksi moottori ei ole viemässä tilaa renkaiden välissä, joten meillä on enemmän tilaa akustolle.
 
2. Tarkkaa toimintamatkaa, latausaikaa ja pyörän painoa ei ole ilmoitettu. Miksi, eikö niitä tiedetä?
– Prototyyppivaihe tarkoittaa sitä, että vielä ei ole tiedossa kaikkien osien toimittajat. Esimerkiksi akkujen lopullinen kokoonpano ja toimittaja vaikuttavat lopulliseen toimintamatkaan ja latausaikaan sekä tietysti myös painoon. Vasta lopullisen akkukokoonpanon kanssa voidaan tehdä standardien mukaiset ajo- ja lataustestit, jolloin voidaan ilmoittaa tarkat ajomatkat ja latausajat. Takavanteen ja katteiden materiaaleihin on useita vaihtoehtoja, joten niidenkin paino saattaa valintojen myötä vielä muuttua. Vasta kun alihankintasopimukset on tehty, voidaan nämä puuttuvat tiedot julkaista tarkasti. Koska valmistus alkaa vasta ensi vuoden alussa, emme kilpailusyistä halua aivan kaikkea vielä julkaista, vaikka yksityiskohdat olisivat meillä itsellä jo tiedossa.
 
2. Takapyörän keskiosaan suunniteltu vannemoottori ja erikoinen laakerointiratkaisu eivät voi kestää Suomen olosuhteissa?
– Valmiilla kaupasta ostettavilla laakereilla ei varmasti kestäisikään. Me ollaan päästy itse suunnittelemaan laakerit, säätämään välykset ja kehittämään pölysuojaukset juuri sellaiseksi kuin tämä pyörä vaatii. Ei tästä täysin huoltovapaa tule, mutta väitän että takapyörän laakerointi
kestää pidempään kuin perinteiset moottoripyörän pyöränlaakerit. Eihän me voida rakentaa tuotantomoottoripyörää joka ei kestä, tietenkin ne on mahdollista suunnnitella kestäviksi.
 
3. Sähkömoottori takapyörän navassa tarkoittaa suurta jousittamatonta massaa, joten jousitus ei voi toimia kunnolla?
– Ongelmia tulee silloin, jos jousitus on suunniteltu pienelle jousittamattomalle massalle ja sitten massaa lisätään tuntuvasti. Tässä tiedetään tarkasti jousittamattoman massan määrä ja jousitus
suunnitellaan toimimaan sen mukaan.
 
4. Takajarruna on pelkkä sähkömoottori. Voiko se olla riittävän tehokas ja toimintavarma?
– Lainsäädäntö ei tunne sellaista ratkaisua että olisi pelkkä sähkömoottori takajarruna, joten laki ei käytännössä salli eikä kiellä sitä. Virallisten jarrutestien suorittamisen  jälkeen keväällä 2019 Testmillin toimesta  haetaan Traficomilta alustavaa poikkeuslupahyväksyntää uudenlaiseen jarrujärjestelmään. Ainahan on se teoreettinen mahdollisuus että tämäkin jarrujärjestelmä voi pettää, mutta se on kuitenkin selvästi pienempi kuin perinteisen jarrujärjestelmän pettäminen. Tämä ei voi perinteisten jarrujen tapaan “keittää” eikä tässä synny jarrupölyä joka vaikuttaisi laakerointiin tai jarrujen toimintaan. Ja vaikka takajarru pettäisi, niin meillä on vielä
tehokas perinteinen etujarru käytössä.
 
5. Ulkonäkö. Miksi se on muotoiltu noin erikoiseksi?
-Muut sähköpyörät ovat joko perinteistä moottoripyörän ulkonäköä jäljitteleviä tai sitten sellaisia kesyn näköisiä kokonaan muoviin koteloituja skoottereita. E2 tehtiin rikkomaan useita perinteisiä moottoripyöräsuunnittelun sääntöjä. Se ei edusta tiukasti katsottuna mitään yksittäistä tyylisuuntaa, vaan siinä on rungon linjat bobberista, akseliväli chopperista, ajoasento roadsterista ja katteet kyykystä. Itse nimitän sitä sporttiseksi roadsteriksi. Esimerkiksi meidän käyttämää alumiinipalkkirunkoa ja ohuesta putkesta tehtyä satulan runkoa ei perinteisen prätkäsuunnittelun näkökulmasta katsottuna saisi yhdistää. Mutta samaa vanhaa toistamalla ei tunnetusti voi kehittää mitään oikeasti uutta.
 
Teemu Saukkio nauttii selvästikin enemmän tekemisestä ja suunnittelusta kuin oman tuotteensa kehumisesta.
– On helpompi rakentaa RMK E2 kuin kertoa siitä, kiteyttää Saukkio lopuksi.

Lue myös “Suomalaisen moottoripyörätehtaan omistajaksi 2000 eurolla”
Kliks

Lue myös “Suomalainen RMK E2-sähkömoottoripyörä sarjatuotantoon 2020”
Kliks