Triumph puristi Moto2-moottorista vielä lisää tehoa


Moto2-luokan moottoritoimittaja vaihtuu, kun Hondan 600-kuutioiset nelisylinteriset rivimoottorit korvataan tämän kauden alusta lähtien Triumphin 765-kuutioisilla rivikolmosilla. Tehoa ja vääntöä tulee olemaan enemmän, joten myös vauhti tulee Moto2-luokassa kasvamaan.

Triumph on käyttänyt Moto2-moottorinsa kehittämiseen kaksi vuotta ja kisavauhtisia ratakierroksia on takana yli 2500 kappaletta Euroopan eri radoilla. Street Triple RS -mallista peräisin olevan moottorin teho tuotantomallissa on 123 hevosvoimaa. Kisakäyttöön siihen on mm. parannettu sylinterikannen kanavien virtausta, vaihdettu titaaniventtiilit ja jäykemmät venttiilijouset, nostettu puristuksia, vaihdettu kisakäyttöön tarkoitettu laturi sekä suuremmat polttoainesuuttimet. Ykkös- ja kakkosvaihteen välityksiä on muutettu ja lisätty kisamallin säädettävä luistokytkin sekä vaihdettu Magneti Marellin Race-ECU. Lisäksi öljypohja on muotoiltu uudelleen, jotta pakoputkelle jää paremmin tilaa kulkea moottorin alta.

Syyskuisten testien jälkeen Triumphin edustajat kertoivat, että testeissä moottoria ajettiin noin 135 hevosvoiman teholla ja vääntöä oli tarjolla 80 newtonmetriä. Viimeisten testien jälkeen kerrottiin tehoa nostetun jälleen, ja viimeisimmissä testeissä teho ylitti 140 hevosvoiman lukeman.

– Viime vuoden Moto2:seen verrattuna Triumphin moottorissa tulee olemaan selvästi enemmän tehoa, laajempi vääntöalue ja aivan mahtava rivikolmosen soundi, joten Moto2-kaudesta on odotettavissa monessakin mielessä harvinaisen mielenkiintoinen, sanoo Triumphin pääinsinööri Stuart Wood.