Uusi BMW R1250GS ja täyslaidallinen uusia malleja?


Vahva huhu kertoo, että BMW esittelee ensi kaudeksi 1254-kuutioisen boxer-moottorin ympärille kokonaisen sarjan uusia malleja.

BMW jatkaa vakaasti valitsemallaan linjalla kasvattamalla kaksisylinterisen boxermoottorin iskutilavuutta ensi kaudeksi. Kasvaneen iskutilavuuden myötä myös teho- ja vääntölukemat kasvavat uudelle tasolle.

Nykyisin käytössä oleva 1170-kuutioinen moottori tuli markkinoille kaudeksi 2004 korvaten aiemman 1130-kuutioisen version. Samalla mallimerkintä vaihtui R1150:stä R1200:een. Yhdeksän vuotta myöhemmin ilma-öljyjäähdytteinen moottori korvattiin nestejäähdytteisellä versiolla. Nyt on tullut aika seuraavalle askeleelle ylöspäin, ja se tehdään iskutilavuutta kasvattamalla.

Virallisesti uutuusmoottori ja sen ympärille rakennetut mallit esiteltäneen Kölnin kansainvälisessä Intermot-moottoripyöränäyttelyssä lokakuun alussa, mutta jo nyt uutuudesta on liikkeellä vahvoja huhuja. Uudeksi mallimerkinnäksi tulee R1250, joskin iskutilavuus kasvaa peräti 84 kuutiolla tarkan lukeman ollessa 1254 kuutiosenttimetriä. Huipputehoa tulee olemaan tasan 100 kilowattia eli 136 hevosvoimaa ja se saadaan samalla 7750 kierroksella kuin aiemminkin. Kasvaneen iskutilavuuden ansiosta vääntölukema tulee myös nousemaan nykyisestä 125 newtonmetristä.

Iskutilavuuden kasvun ohella muutoksia kokee pakoputkisto, ja muutosten ansiosta melutason pitäisi laskea nykyisestä 92 desibelistä 88 desibeliin. Moottorin rakenteellisista uudistuksista ei vielä ole tarkkaa tietoa, mutta eräiden lähteiden mukaan uutta olisi myös muuttuva venttiilinajoitus. Sylinterikannen ja pakoputkiston muutokset tuovat sekä R1250GS:n että R1250GS Adventuren painoon lisää viisi kiloa. Polttoainesäiliöiden koot GS-malleissa pysynevät ennallaan, perusmallissa 20 litraa ja Adventuressa 30 litraa.

Uusien R1250GS ja R1250GS-mallien ohella BMW:n huhutaan esittelevän Kölnissä myös uuden R1250RT-matkapyörän.